N-489
Uitgegeven in 1906
L.W. Bakker
's-Hertogenbosch verstrekt 1906
L.W. Bakker
's-Hertogenbosch vervallen 1929
F.A.M. van de Ven
Mathildelaan 65 Eindhoven verstrekt 1929
Aanvullende informatie
Foto 1
Auto’s voor Fiets- en Automobielbedrijf B.A. Jansen, Zuid Willemsvaart 59 's-Hertogenbosch.
Bron: Erfgoed ’s-Hertogenbosch, fotonr. 0039460
Foto 2
Ingezonden door Ruud van Bijnen. Deze foto is genomen tijdens de Brabantsche 100 km rit in 1916.
Foto 3
Hoewel niet duidelijk te zien betreft het hier de N-489. Volgens bijschrift op de achterzijde is deze foto genomen in 1915, in de garage van de Fa. Lathouwers in de St. Jorisstraat te 's-Hertogenbosch en betreft de opbouw van {aanvulling: mogelijk; zie reactie hieronder. Redactie] een FN.
Bob van Boekel
Veel mensen zijn al bezig geweest om het merk te bepalen van de bijzondere auto N-489 op deze foto van na W.O.-I (Foto 1). Dit zou een Amerikaanse Scripps-Booth auto uit de periode 1913-1923 kunnen zijn. Dit merk, dat dus maar kort heeft bestaan, werd vanaf 1916 meerdere keren vermeld in Nederlandse kranten en tijdschriften. In 1917 adverteerde dealer Engelbert uit Den Haag met: ‘Met een liter benzine rijdt u 10 kilometers met een Scripps Booth auto’
Het kenteken N-489 stond op naam van de firma Bakker in de Korte Putstraat, die in 1915 in de telefoongids vermeld stond als: ‘Verhuurinrichting van automobielen, vertegenwoordiger der Spijker auto's.’ Dus als concurrent in Den Bosch van de garage van de firma Jansen mocht zijn auto toch bij de Jansen-garage op de foto.
Als reactie op Frans Kense helpt wellicht een vergelijk met de Scripps Booth als van toepassing op het kenteken N-930. Deze Scripps Booth was in 1916 van mijn opa Jan van Boekel die weer was bevriend met Frans Lathouwers. Wellicht ligt hier weer een relatie met foto nr. 3 van de N-489. Dit kenteken heeft in eerste instantie gezeten op de in aanbouw zijnde auto, op een chassis van FN, bij Fa. Lathouwers. Op navraag bleek overigens dat de garage toen niet in de St. Jorisstraat zat, maar in de Van Tuldenstraat. Mogelijk hadden de autoliefhebbers en garages uit die tijd goede contacten met elkaar.
Bijzondere opvolging van kentekenhouders. Leonard Willem Bakker was eigenaar van de N.V. Ford Garage aan de Vughterdijk te 's-Hertogenbosch en overlijdt in 1926 op 45 jarige leeftijd. Weduwe Francina (Fransje) Catharina Duchâteau hertrouwt in 1928 met Franciscus Adrianus Maria van de Ven en hij neemt blijkbaar het kenteken in 1929 van Leonard over.
@ JP de Jong. De regels voor het overnemen van nummerbewijzen waren per provincie verschillend. Hoewel we het niet precies hebben uitgezocht lijkt het er voor Brabant op, dat er een verband moet zijn tussen de oude en de nieuwe houder, bijvoorbeeld een familieband of een zakelijke relatie. Al zijn er ook voorbeelden van de verkoop van nummerbewijzen te vinden. Lage nummers waren in trek, dat vond men chique.
Ik denk niet dat de auto op foto 3 een FN is, de radiator lijkt totaal niet op een FN. Ik heb overigens geen idee wat het dan wel is.
We hebben een vraagtekentje bij het merk gezet, Henk. Wie weet herkent iemand anders de radiator.
Reageer