N-4633
P.F. Claassen
Noordstraat 115 Tilburg verstrekt 1919
Aanvullende informatie
Foto's 1 en 2
De eerste foto is in Tilburg gemaakt rond 1919. We zien een vrachtwagen [aanvulling: een Dürkopp; zie reactie hieronder. Redactie] van P.F. Claassen. Het kenteken is niet te zien, maar het telefoonnummer op de zijkant is wel te lezen. Het is 586, hetzelfde als op de tweede foto met veel moeite te zien is. En een ander kenteken staat er in dat jaar niet op naam van Claassen in Tilburg.
De tweede foto dateert van c. 1925. Vrachtwagen van het Expeditie- en transportbedrijf F. Claassen, met F.F.L.M. Claassen (1889-1972). Het lijkt niet dezelfde wagen te zijn als die op eerste foto.
Bron: Regionaal Archief Tilburg, fotonrs. 044069 en 040129
Foto 2
De vrachtwagen [aanvulling: een Federal, bouwjaar c. 1934; zie reactie hieronder. Redactie] is betrokken bij een verkeersongeval op de Schapenmarkt in Den Bosch, met als slachtoffer de heer Lommers, 2 augustus 1948.
Bron: collectie Erfgoed 's-Hertogenbosch, fotonummer 0059514
Met dank aan Jan van Weert voor de tip.
Film
De beelden zijn fragmenten uit een film van
De betreffende vrachtwagen [op foto 1. Redactie] is een Durkopp. Deze is waarschijnlijk afkomstig uit de Duitse legervoorraden welk na de eerste wereldoorlog overbleven. Is namelijk een Duits merk.
De vrachtwagen betrokken bij een verkeersongeval in 1948 is een Federal bouwjaar c. 1934
Volgens het boek "Vijf generaties Claassen in transport 1850-2000 : anderhalve eeuw geschiedenis van een Tilburgs vervoersbedrijf" kocht Claassen na de Eerste Wereldoorlog zin eerste vrachtwagen, een oude Duitse legerwagen op massieve banden die niet harder dan een kilometer of 15 per uur reed.
Dat bevestigd het vermoeden van Louis van Telgen.
Op de website claassen.nu staat echter dat ze in 1911 al een vrachtwagen hadden.
Misschien een foutje en bedoelen ze 1918 zoals op Wikipedia staat?
Of is er iets wat we nu (nog) niet weten? Ik wordt weer nieuwsgierig!!
Op zowel foto 1 als foto 2 is een Dürkopp vrachtwagen te zien zou het mogelijk zijn een in 1911 en een na de eerste wereld oorlog is aangekocht.
Volgens de Conam was er in 1911 al een importeur van dat merk.
In de Elmar vrachtauto encyclopedie staat een afbeelding uit 1913 van een Dürkopp die veel overeenkomsten heeft met de auto op de foto's van Claassen.
@Auke Hut: De wagen zou best ouder dan 1918 kunnen zijn maar het kentekennummer is pas in 1919 verstrekt en ik kan geen ouder nummer op naam van Claassen vinden.
De nummerbewijzen waren persoons- of bedrijfsgebonden, Hans. De auto krijgt bij een nieuwe eigenaar ook een ander kenteken. Als Claassen in 1919 een kenteken krijgt en hij koopt dan pas die Dürkopp, dan krijgt die dus een kenteken uit 1919. Het lijkt erop, dat 1911 op de website inderdaad een vergissing is. Tenzij dat voertuig gereden heeft met een nummerbewijs op naam van iemand anders.
Reageer