N-44945
Van Doorne's Aanhangwagenfabr. N.V.
Burghstraat 2 Eindhoven verstrekt 1936
Aanvullende informatie
Foto's 1 t/m 3
Deze Ford V8 is te zien in combinatie met een door DAF rond 1935-1936 ontwikkelde een "autolosser". Daarmee konden laadkisten overgeladen worden van de treinwagon op de wagen en omgekeerd. De eerste twee foto's tonen het overnemen van de laadkist op de autolosser en het op de grond plaatsen ervan. De derde foto is een reclame van DAF uit 1941.
Bron: Spoor- en Tramwegen, jrg. 12 Nr.19 (16-9-1939), jrg. 23 Nr.25 (14-12-1950) en jrg.14 Nr.20 (27-9-1941) (collectie Bob Eefting)
Het Engelse tijdschrijft Commercial Motor besteedde in maart 1939 al aandacht aan deze nieuwe Nederlandse ontwikkeling, compleet met een fotoreportage van deze trekker N-44945 met oplegger. Later, in augustus 1939, kwam het tijd schrift De Ingenieur met een uitgebreid verhaal over deze nieuwe ontwikkelingen van de ‘spoorwegautolaadkist’ met tractor en oplegger. Per NS-treinwagen stonden er drie ‘laadkisten’ dwars op de NS-railwagen.
Zoals op de afbeelding uit De Ingenieur te zien, is iedere laadkist afzonderlijk via een lier naar de oplegger te verplaatsen.
Frans Kense
Noot van de redactie: de heer Pietjouw zond een beter exemplaar van foto 1, waarvoor onze dank. Natuurlijk hebben we die daarom vervangen.
Foto 4
Dit is de foto die hierboven als derde in het tijdschrift werd afgedrukt. Bron: collectie NCAD-Helmond, fotonummer 1964. Met dank aan Jan van Weert voor de tip.
Foto 5 en filmpje
Zoals hieronder al aangegeven, zat het kenteken ook op een DAF amfibievoertuig. Daar is nu ook een foto van gevonden en beelden in een bioscoopjournaal van Polygoon/Profilti van 26 juni 1939. Het filmpje begint met beelden van een pantservoertuig met kenteken N-44946. Na ongeveer 26 seconden komt het amfibievoertuig in beeld.
Bron foto 5: J. Klingens, Het krijgsvolk van weleer : Panorama van leger, luchtmacht en marine in mei 1940. (Voorburg, z.j.), p. 70 (foto W. den Dunnen).
Foto 6
DAF heeft het kenteken ook gebruikt op een trekker van luchtdoelgeschut met de door DAF ontwikkelde TRADO-aandrijving.
Bron: website grondgebondenluchtverdediging.
Met dank aan Jan van Weert.
Foto 7
Nog een foto van het amfibievoertuig. Op mynstransportblog is o.a. ook een ingekleurd exemplaar te zien.
Bron: mynstransportblog
Met dank aan Peter Snellen voor de tip.
Foto 8
De DAF amfibie te water. Het voertuig werd gebouwd in 1938.
Bron: DAF in kort bestek
Wouter Duijndam
Foto 9
Een vrachtwagen met een oplegger van DAF op een reclameplaat heeft dit kenteken.
Bron: Wikimedia Commons (licentie: Publiek domein)
Jan van Weert
Het nummer N-44945 staat op een daf amphibiwagen met een citroen motor
De wagen heeft vier wielbesturing en was een prototype 1937-1938
Als dit kentekenbewijs op naam van DAF stond, is het zeker niet uit te sluiten dat het in de loop der jaren voor verschillende protovoertuigen gebruikt is geweest; kan dus best zijn dat het begin 1937 behoorde bij de Ford en de DAF-losser en daarna bij het terreinvoertuig.
Bijgaand een zestal links van het voertuig waar Henk van de Schoot op 20-01-2016 al naar verwees:
https://myntransportblog.files.wordpress.com/2013/10/1939-daf-mc-139-1…
https://myntransportblog.files.wordpress.com/2013/10/1939-daf-mc-139-2…
https://myntransportblog.files.wordpress.com/2013/10/1939-daf-mc-139-3…
https://myntransportblog.files.wordpress.com/2013/10/1939-daf-mc-139-4…
https://myntransportblog.files.wordpress.com/2013/10/1939-daf-mc-139-4…
en
https://myntransportblog.files.wordpress.com/2013/10/1939-daf-mc-139-am…
Bijgaand de link van een reclame van DAF met daarop een vrachtwagencombinatie met het kenteken N-44945:
https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Wagens_van_DAF_in_alle_opzich…
En nog eentje https://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:DAF_Amphibie_1939.jpg
@ JP de Jong:
Ik meen toch echt N-44943 als kenteken te lezen. En bij dat kenteken wordt deze foto ook al getoond.
@Jan:
Inderdaad je hebt gelijk, cijfers zijn nooit mijn sterkste kant geweest :-)
Reageer