N-40866
M.J. Tigchelaar
Haven 56 Zevenbergen verstrekt 1935
M. J. Tigchelaar
Zevenbergen vervallen 1940
Garage en Touringcarbedrijf A. V. I., J. Tigchelaar
Zevenbergen verstrekt 1940
Aanvullende informatie
Het is soms even wennen als je in een stad komt waar trams rijden. Dat geldt ook als je in 1938 met vier autobussen, met daarin ruim 125 kinderen uit Breda, Den Haag binnen rijdt. De weg is breed, de bussen snel en trams langzamer. De eerste bus passeert een tram moeiteloos. De tweede bus presteert hetzelfde, al wordt de weg ineens smaller en komt een tweede tram het gezelschap al tegemoet rijden. De chauffeur van bus nummer drie [aanvulling: een Volvo; zie reactie hieronder. Redactie] denkt blijkbaar dat ook zijn bus dit kunstje moet kunnen flikken. Hij rijdt echter vrij kort achter bus nummer twee en ziet daardoor tram nummer twee niet aankomen. Niet op tijd althans. En omdat trams, zolang ze in de rails rijden, weinig meegaand zijn kan onheil niet uitblijven. Bus drie wordt gemangeld tussen beide trams. De zijkanten van de bus kunnen daar niet zo goed tegen en raken dus danig gehavend. Ook zijn de achterbanken ingedrukt en de spatborden verdwenen.
Wonder boven wonder zijn de kinderen weliswaar geschrokken, maar nagenoeg ongedeerd. Dit komt door doortastend optreden van een echtpaar dat de kinderen begeleid op weg naar het strand van Scheveningen. Zij zien in tegenstelling tot de chauffeur het naderend onheil van de pletterij aankomen. Ondanks hun waarschuwing zet de chauffeur de kamikase inhaalactie door. Daarom laten ze de kinderen snel in het gangpad plaatsnemen en raken maar een paar kinderen licht gewond door versplinterend glas. Met een nieuwe bus gaat de reis naar het strand na het oponthoud daarna verder. De N-40866 autobus van Tigchelaar wordt door de politie in beslag genomen.
Bronnen:
Limburgs Dagblad 24 augustus 1938
Delftsche Courant van 24 augustus 1938
Utrechts volksblad van 24 augustus 1938
Leeuwarder Courant van 24 augustus 1938
Paul Vlemmings
de bus is herkenbaar als een Volvo
Het was Volvo 18 uit 1935. De carrosserie is helaas niet bekend, maar zijn meeste bussen kwamen van Smulders of Van Oers.
Dank voor de aanvulling, Kees.
Reageer