N-39201
F.J.L. Diepen
Korvelscheweg 156 Tilburg verstrekt 1934
Aanvullende informatie
Foto's 1 en 2
Een foto van de [aanvulling: Ford 1936, zie reacties hieronder. Redactie] N-39201 tijdens de vijfde Brabant Grensrit in september 1937. De tweede foto is gemaakt najaar 1937 bij de nieuwbouw van de Ford-garage (Difoga-garage) aan de Bredasestraat in Bergen op Zoom. De auto staat rechts, het nummer is moeilijker te herkennen. Op de bovenste stijger, bij de Ford-vlag, eigenaar Frits Diepen. Deze foto's zijn afkomstig uit de Difoga-collectie.
Gijs Asselbergs
Foto’s 3-5
Twee auto’s met hetzelfde kenteken en een van die twee, een Ford 1940 [met dank aan Herman van Oldeneel. Redactie], op de smeerbrug in de garage van autobedrijf Difoga te Bergen op Zoom, c. 1940.
Het document is een vergunning uit 1940 voor Difoga om personen te vervoeren met een Mercury, bouwjaar 1939.
Bron: West-Brabants Archief, fotonrs. BOZ102000786, BOZ102000784 en BOZ102000767
Foto 6
De carrosserie van deze Ford werd gebouwd door J. Elenbaas in Poortvliet. Maar wie zijn de jongetjes in de cabine eigenlijk?
Foto: collectie Piet Pietjouw. Bron: www.oudetrucksenmeer.nl (of rechtstreeks naar de foto)
Aanvullende informatie 2
Diepen nam in 1937 deel aan de Dumonceau Bekerrit, een vooroorlogse rally. Hij reed in een Ford.
Bron: Autosport Archief van Dries Jetten, Boxmeer
Foto 7
Monteurs van Difoga poseren in de jaren dertig van de vorige eeuw voor het bedrijf aan de Antwerpsestraatweg. Op de motor, een Velocette, chef-monteur Antoon Weijs, die een liefhebben van motorfietsen was.
Foto: B. Wosyka. Bron: De Waterschans 2019 nr. 3, blz. 150 (collectie mevr. Bastiaanse-Weijs)
Met dank aan J. van Haandel voor de tip.
Aanvullende informatie 3
In De Waterschans, het tijdschrift van de Geschiedkundige Kring van Stad en Land van Bergen op Zoom verscheen een uitgebreid artikel over Frits Diepen en zijn liefde voor de autosport. Met toestemming van de auteurs, Gijs Asselbergs en John Roovers, mogen we dat tonen. Klik hier om hun verhaal te lezen.
Redactie
Foto 8
Deze foto een beeld uit een film van Koos Kerstholt over de 25e Harzrit georganiseerd door de Noord Nederlandse Motorclub op 29/30 april 1939. Rond minuut 3 scheurt de Ford V8 (model 1936) door de bocht.
Bron: Groninger Archieven, Filmbank Groningen, filmnr. AV21967 (fragment 7)
Albert Koops
Foto's 9 en 10
In 1944-1946 was in het bevrijde deel van Nederland het Militair Gezag (MG) actief. De taak waarvoor het Militair Gezag in bevrijd Nederland gesteld werd, was drieledig. In de eerste plaats was het Militair Gezag handhaver van de openbare rust en orde. Verder was het belast met het onderhouden van de verbindingen tussen de Nederlandse civiele organen en de geallieerde legerautoriteiten. Ten slotte fungeerde het als voorpost van de Nederlandse regering.
Omdat vervoermiddelen schaars waren werden er veel auto's gevorderd. Niet alleen voor het MG zelf en de Binnenlandse Strijdkrachten, ook anderen deden een beroep op de organisatie om een auto ter beschikking gesteld te krijgen.
Zowel op een lijst met "Niet rijdbare auto's" als op een lijst van "Nog niet toegewezen rijdbare auto's" in het archief van de Districts Militaire Commissaris in Bergen op Zoom wordt een Ford V8 uit 1936 op naam van Van Diepens bedrijf "Difoga" met dit kenteken genoemd. Op die eerste lijst is de regel doorgestreept. Zou hij gerepareerd zijn?
Bron: Brabants Historisch Informatie Centrum, toegangsnummer 127 Militair Gezag in Noord-Brabant, 1944 - 1946, inv.nr. 338 (scan 4 en scan 3)
Betreft een 1937 Ford V8.
Is 1936
De auto op foto 1 en 8 is geen Chevrolet, maar een Amerikaanse Ford uit 1936
Dank je wel voor de correctie, Ad. Inzender Albert Koops had me hier ook al op gewezen. We hebben de tekst aangepast.
Reageer