N-33139
Uitgegeven in 1932
Gebrs. Sars
St. Geertruikerkhof 1 's-Hertogenbosch verstrekt 1932
Aanvullende informatie
Foto 1
Een Ford USA truck van c. 1936 van de firma Sars.
Foto 2
Een Crossley TCR-OB 4X2 met een voormalige DAF trekker / oplegger van de Nederlandse Spoorwegen, deze is omgebouwd van personenvervoer naar goederenvervoer. Tijdens de oorlog werden deze combinaties ingezet toen er geen treinverkeer mogelijk was door gebombardeerde bruggen.
Foto: collectie Peter Sars. Bron: Oudetrucksenmeer: Sars uit Den Bosch
Foto 3
Nog een foto van de Crossley / Daf-combinatie.
Bron: website Sars, pagina Geschiedenis (direct naar de foto)
Met dank aan Jan van Weert voor de tip.
De Crossley-opleggerbussen werden in 1945 besteld om het tekort aan voertuigen in het openbaar vervoer tijdelijk op te lossen. De 250 trekkers werden in de Crossleyfabriek in Manchester gebouwd op een ingekort chassis van een recent ontwikkelde dubbeldekkerbus. De 240 opleggers hadden een chassis van DAF en een carrosserie van Werkspoor, Fokker, Aviolanda of Verheul. Ze waren in eerste instantie bedoeld als treinvervangend vervoer, daar waar spoorlijnen zwaar beschadigd waren tijdens de bevrijding. Ook werden ze ingezet bij spoorlijnen die verliesgevend waren voor de NS en later niet meer voor het personenvervoer gebruikt zouden worden. In Noord-Brabant waren dat de lijnen Lage Zwaluwe-’s Hertogenbosch en Boxtel-Gennep. Ook tijdens elektrificatiewerkzaamheden van verschillende spoorlijnen werden de opleggerbussen ingezet. Verder kwamen de Crossley’s terecht bij de dochterondernemingen van de Nederlandse Spoorwegen, zoals de BBA en Vitesse. Toen de bussen van de vervolgorder afgeleverd werden en in dienst kwamen werden de opleggerbussen terzijde gesteld. De wagens werden nog enige tijd voor het groepsvervoer gebruikt. Ze zijn vanaf ongeveer 1949/1950 verkocht aan onder andere transportondernemers. Veel combinaties werden omgebouwd tot vrachtwagen, verhuiswagens, kermiswagen, rijdende kantine, winkel of zelfs bioscoop.
@ Aldert Timmer. Hartelijk dank voor deze uitvoerige toelichting op een boeidende periode in het openbaar vervoer in onze provincie en ons land.
Deze opleggercombinatie (Crossley trekker en DAF oplegger) was de voormalige NS TCR 95 met oplegger 230. Deze heeft van mei 1947 tot augustus 1951 dienst gedaan bij de VAD (M-78593) en werd toen door de NS verkocht aan de Gebr. Sars.
Zo, nu hebben we de geschiedenis bijna compleet. Bedankt weer, Kees.
Reageer