Overslaan en naar de inhoud gaan

N-33139

Uitgegeven in 1932

Gebrs. Sars

St. Geertruikerkhof 1 's-Hertogenbosch verstrekt 1932

Door bezoekers

Aldert Timmer zei op 14 april, 2021 - 08:27

De Crossley-opleggerbussen werden in 1945 besteld om het tekort aan voertuigen in het openbaar vervoer tijdelijk op te lossen. De 250 trekkers werden in de Crossleyfabriek in Manchester gebouwd op een ingekort chassis van een recent ontwikkelde dubbeldekkerbus. De 240 opleggers hadden een chassis van DAF en een carrosserie van Werkspoor, Fokker, Aviolanda of Verheul. Ze waren in eerste instantie bedoeld als treinvervangend vervoer, daar waar spoorlijnen zwaar beschadigd waren tijdens de bevrijding. Ook werden ze ingezet bij spoorlijnen die verliesgevend waren voor de NS en later niet meer voor het personenvervoer gebruikt zouden worden. In Noord-Brabant waren dat de lijnen Lage Zwaluwe-’s Hertogenbosch en Boxtel-Gennep. Ook tijdens elektrificatiewerkzaamheden van verschillende spoorlijnen werden de opleggerbussen ingezet. Verder kwamen de Crossley’s terecht bij de dochterondernemingen van de Nederlandse Spoorwegen, zoals de BBA en Vitesse. Toen de bussen van de vervolgorder afgeleverd werden en in dienst kwamen werden de opleggerbussen terzijde gesteld. De wagens werden nog enige tijd voor het groepsvervoer gebruikt. Ze zijn vanaf ongeveer 1949/1950 verkocht aan onder andere transportondernemers. Veel combinaties werden omgebouwd tot vrachtwagen, verhuiswagens, kermiswagen, rijdende kantine, winkel of zelfs bioscoop.

BHIC Paul Huismans zei op 14 april, 2021 - 08:28

@ Aldert Timmer. Hartelijk dank voor deze uitvoerige toelichting op een boeidende periode in het openbaar vervoer in onze provincie en ons land.

Kees van Schenk Brill zei op 15 april, 2021 - 12:12

Deze opleggercombinatie (Crossley trekker en DAF oplegger) was de voormalige NS TCR 95 met oplegger 230. Deze heeft van mei 1947 tot augustus 1951 dienst gedaan bij de VAD (M-78593) en werd toen door de NS verkocht aan de Gebr. Sars.

BHIC Paul Huismans zei op 16 april, 2021 - 10:50

Zo, nu hebben we de geschiedenis bijna compleet. Bedankt weer, Kees.

Reageer

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.