N-32408
J.M.J.L. van Duren
Kruisstraat 31 Oss verstrekt 1932
Aanvullende informatie
Foto 1
Deze motor was in het bezit van J.M.J.L. van Duren. Hij is op 28-jarige leeftijd overleden ten gevolge van een motorongeluk. Het verhaal ging dat hij op een mistige dag in Megen van de dijk is gereden en met de motor tussen de benen van een paard terecht is gekomen. Uit een krantenbericht [zie reactie hieronder, red.] blijkt echter, dat Jozef ten gevolge van een aanrijding met een boerenwagen te Elst is overleden. In de Burgelijke Stand staat dat hij 4 januari 1935 in Nijmegen (vermoedelijk in het ziekenhuis) is overleden en daarmee is het autonummer vrijgekomen en overgegaan naar een andere houder.
De foto is uit 1932. Achterop zit T.A.J. van Duren, ook een motorliefhebber.
H. Pols-van Duren
Foto 2
De drie eerste vrachtwagens van transportbedrijf Ant. P. Meeus, hier voor het café Non Plus Ultra te Woensdrecht, c. 1938. Rechts de Chevrolet bakwagen met dit kenteken. Hoe dit kenteken vanuit Oss bij Meeus in Woensdrecht terecht is gekomen blijkt niet uit onze gegevens.
Uit: Do Meeus e.a., Bergen op weg : De geschiedenis van transport en logistiek in Bergen op Zoom en omstreken. Dl. 2: Transport over wegen. (Bergen op Zoom, 2014) p. 208. Origineel: Collectie Meeus. Bron: Marc van der Steen (Stichting Industrieel Erfgoed Bergen op Stoom).
Dit kenteken zit op een 1935 Chevrolet bakwagen.
Aanvullende informatie op vorig (op 30 juli nog niet gepubliceerd) bericht. Er is een krantenbericht gevonden waarin staat dat Jozef tgv een aanrijding met een boerenwagen te Elst is overleden. In de Burgelijke Stand staat dat hij 4 januari 1935 in Nijmegen (vermoedelijk in het ziekenhuis) is overleden en daarmee is het autonummer vrijgekomen en overgegaan naar een andere houder.
Beste mevrouw Pols-van Duren,
We hebben de foto en het bericht intussen geplaatst. Uw reactie is ook in de aanvullende informatie verwerkt.
Met vriendelijke groet
De motor is een ééncilinder BMW uit begin jaren dertig, het lijkt me een R4, een 398 cc kopklepper die is geproduceerd tussen 1932 en 1938.
Het kenteken N 32408 staat ook op de rechtse vrachtwagen in 1938 van Meeus bij Non Plus Ultra in Woensdrecht.
Kennelijk is dit nummer (N 32408) opnieuw gebruikt. Kon dat overgaan van motor op vrachtwagen? Wie kan mij hierin helpen?
@Leenderts Pols: lees hierboven wat er onder “achtergronden” staat. In de periode waar we het hier over hebben waren de kentekens persoonsgebonden. Kocht je een ander voertuig dan ging het kenteken mee naar dat nieuwe voertuig. Zo kun je hetzelfde kenteken achtereenvolgens tegenkomen op een motor, personenauto, vrachtauto en zelfs een tractor. Pas in 1951 is het systeem ingevoerd zoals we dat tot op de dag van vandaag kennen.
De persoon die het nummer van de motor had is ten gevolge van een ongeluk overleden. Hoe werkte dat dan in die tijd?
In de praktijk treffen we twee scenario’s aan:
1. Het kenteken werd overgeschreven op iemand anders. Dit kon binnen de familie zijn maar ook een willekeurig iemand.
2. Er werd, soms nog jaren, op naam van de overledene met het kenteken rond gereden.
Het nummer zal inderdaad overgeschreven zijn, al hebben we daar (nog) geen gegevens over. Het overschrijven gebeurde meestal wel binnen (schoon)familie of tussen bedrijven. Nummers werden niet of zelden opnieuw uitgegeven aan een willekeurige andere persoon of ander bedrijf.
Reageer