N-3225
C.B. Janssens
Stationstraat 17 Tilburg verstrekt 1917
Aanvullende informatie
Foto's 1 t/m 5
Het is bijzonder dat we van één persoon de afbeeldingen van drie verschillende auto’s uit de periode 1910-1940 kennen. In dit geval het kenteken N-3225 van grootvader, de heer C.B. Janssens (1867-1947), directeur van de wollenstoffenfabriek Janssens van Buren in de Gasthuisstraat. Hij woonde Stationsstraat 17 in Tilburg. Dit kenteken N-3225 kreeg hij in de zomer van 1917, tijdens W.O.-I, toen er niet of nauwelijks auto’s beschikbaar waren. De heer Janssens moest dan ook volstaan met een gebruikte auto maar dan wel van een betrouwbaar merk. Het werd bijgaande Adler (afb. 1) uit 1910, nog met de sfeervolle kaarslantaarns opzij. Net zichtbaar zit hij hier met zijn rug naar chauffeur Herman.
In de loop van de twintiger jaren kon men complete rijklare auto’s kopen, maar als men het zich kon veroorloven kocht men een chassis van een gerenommeerd merk en liet men daarop een carrosserie bouwen naar eigen inzicht. In die jaren waren met name de Haagse carrosseriebouwers ‘Pennock’ en ‘Van Rijswijk’ bekend. De heer Janssens kocht in 1926 een Franse Delage chassis. Zoon B.C. Janssens (1902-1983) mocht hem ophalen op de fabriek bij Parijs. En hij moest dus op dit open Delage-chassis de rit van Parijs naar Nederland maken! (afb. 2) Het merk Delage was met name bekend door zijn resultaten op de autoraces.
Afbeelding 3 toont het chassis, nu voorzien van carrosserie, waarschijnlijk gemaakt door ‘Van Rijswijk’. Hier met zoon B.C. Janssens naast de auto is te zien dat de auto ca. 1,8 meer hoog is. Speciaal zo besteld zodat vader Janssens in de auto zijn hoge hoed op kon houden.
Afbeelding 4: De Delage, gezien van opzij met chauffeur Herman achter het stuur. Foto genomen bij de voormalige paardenstallen aan de achterzijde van Stationsstraat 17.
In 1935 ging de heer Janssens over op een forse Duitse Horch 8-cylinder auto, al voorzien van trommelremmen en een elektrische startmotor. Op afbeelding 5 is deze Horch te zien bij het huwelijk van zoon B.C. Janssens in september 1935, met N. Janssens de Jongh.
Horch heeft tot 1955 auto’s onder eigen merk geproduceerd, maar werkte al vanaf 1932, tijdens de economische depressie, samen met Audi, DKW en Wanderer onder de naam Auto-Union, waarbij Horch het luxere marktsegment voor zijn rekening nam met een marktaandeel van vijftig procent binnen dit samenwerkingsverband.
Foto's: collectie B.C. Janssens
Frans Kense
Foto's 6 en 7
In 1940 vorderde de Duitse bezettingsmacht diverse personenauto's. De eigenaar kreeg daarvoor wel een vergoeding. In het archief van het gemeentebestuur van Tilburg zit een afschrift van een lijst, die de Beauftragte für den Vierjahrenplan op 14 december 1940 stuurde aan de Commissaris van de Provincie. Daarin staan de gevorderde auto's en de prijs die ervoor is vastgesteld. De provincie stuurde een kopie van die lijst aan de gemeenten, want die moesten zorgen dat die bedragen aan de eigenaar werden uitbetaald.
Op die lijst staat de Chrysler Royal uit 1938 van C.B. Janssens. De vergoeding bedroeg 2.650 gulden. Om dat bedrag te krijgen tekende Janssens op 20 januari 1941 een verklaring dat de auto zijn onbezwaarde eigendom was.
Bron: Regionaal Archief Tilburg, toegang 484, Gemeentebestuur Tilburg 1938-1985, inv. nr. 5631, scans 56 en 61
Beste Frans Kense. Leuk verhaal over de auto's van mijn opa, dus studie over vervoermiddelen doorgezet mvrg.Edwin
over de auto's van min auto
Beste Frans
Van de laatste 'auto" van opa heb ik nog een foto.Het was zijn vervoermiddel in de Tweede
Wereldoorlog.Op een bakfiets frame was een '' koetsje'' gemonteerd waarin hij kon gaan zitten.
Leuk verhaal over De auto,s van Opa.
Groet Duc Janssens
Beste Frans. Fijn dat je de foto's die ik in mijn bezit heb en je verhaal over de auto's van mijn opa dat we samen doorgenomen hebben zo goed op papier gezet hebt. Groeten Marco
Wegens de aanschaf van een zwaarder model verkoopt Cornelis zijn Adler 9/24 Lanaulette Limousine in 1922 via een advertentie in de Provinciale Noordbrabantsche en 's Hertogenbossche courant van 20-05-1922.
Dat zou betekenen dat hij tussen de Adler en de Delage nóg een auto moet hebben gehad.
Reageer