N-3225
C.B. Janssens
Stationstraat 17 Tilburg verstrekt 1917
Aanvullende informatie
Het is bijzonder dat we van één persoon de afbeeldingen van drie verschillende auto’s uit de periode 1910-1940 kennen. In dit geval het kenteken N-3225 van grootvader, de heer C.B. Janssens (1867-1947), directeur van de wollenstoffenfabriek Janssens van Buren in de Gasthuisstraat. Hij woonde Stationsstraat 17 in Tilburg. Dit kenteken N-3225 kreeg hij in de zomer van 1917, tijdens W.O.-I, toen er niet of nauwelijks auto’s beschikbaar waren. De heer Janssens moest dan ook volstaan met een gebruikte auto maar dan wel van een betrouwbaar merk. Het werd bijgaande Adler (afb. 1) uit 1910, nog met de sfeervolle kaarslantaarns opzij. Net zichtbaar zit hij hier met zijn rug naar chauffeur Herman.
In de loop van de twintiger jaren kon men complete rijklare auto’s kopen, maar als men het zich kon veroorloven kocht men een chassis van een gerenommeerd merk en liet men daarop een carrosserie bouwen naar eigen inzicht. In die jaren waren met name de Haagse carrosseriebouwers ‘Pennock’ en ‘Van Rijswijk’ bekend. De heer Janssens kocht in 1926 een Franse Delage chassis. Zoon B.C. Janssens (1902-1983) mocht hem ophalen op de fabriek bij Parijs. En hij moest dus op dit open Delage-chassis de rit van Parijs naar Nederland maken! (afb. 2) Het merk Delage was met name bekend door zijn resultaten op de autoraces.
Afbeelding 3 toont het chassis, nu voorzien van carrosserie, waarschijnlijk gemaakt door ‘Van Rijswijk’. Hier met zoon B.C. Janssens naast de auto is te zien dat de auto ca. 1,8 meer hoog is. Speciaal zo besteld zodat vader Janssens in de auto zijn hoge hoed op kon houden.
Afbeelding 4: De Delage, gezien van opzij met chauffeur Herman achter het stuur. Foto genomen bij de voormalige paardenstallen aan de achterzijde van Stationsstraat 17.
In 1935 ging de heer Janssens over op een forse Duitse Horch 8-cylinder auto, al voorzien van trommelremmen en een elektrische startmotor. Op afbeelding 5 is deze Horch te zien bij het huwelijk van zoon B.C. Janssens in september 1935, met N. Janssens de Jongh.
Horch heeft tot 1955 auto’s onder eigen merk geproduceerd, maar werkte al vanaf 1932, tijdens de economische depressie, samen met Audi, DKW en Wanderer onder de naam Auto-Union, waarbij Horch het luxere marktsegment voor zijn rekening nam met een marktaandeel van vijftig procent binnen dit samenwerkingsverband.
Foto's: collectie B.C. Janssens
Frans Kense
Beste Frans Kense. Leuk verhaal over de auto's van mijn opa, dus studie over vervoermiddelen doorgezet mvrg.Edwin
over de auto's van min auto
Beste Frans
Van de laatste 'auto" van opa heb ik nog een foto.Het was zijn vervoermiddel in de Tweede
Wereldoorlog.Op een bakfiets frame was een '' koetsje'' gemonteerd waarin hij kon gaan zitten.
Leuk verhaal over De auto,s van Opa.
Groet Duc Janssens
Beste Frans. Fijn dat je de foto's die ik in mijn bezit heb en je verhaal over de auto's van mijn opa dat we samen doorgenomen hebben zo goed op papier gezet hebt. Groeten Marco
Wegens de aanschaf van een zwaarder model verkoopt Cornelis zijn Adler 9/24 Lanaulette Limousine in 1922 via een advertentie in de Provinciale Noordbrabantsche en 's Hertogenbossche courant van 20-05-1922.
Dat zou betekenen dat hij tussen de Adler en de Delage nóg een auto moet hebben gehad.
Reageer