N-31948
M.H.W. Giebels
Oudvenschestraat 6 Mierlo verstrekt 1932
Aanvullende informatie
Mijn vader Marinus Giebels werd geboren in Mierlo, in 1910.
Ergens in de jaren dertig kocht hij zijn eerste motor, een Harley-Davidson. In november 1932 kreeg hij het kenteken N-31948. Hier staat hij in 1933 voor het ouderlijk huis, een boerderij/slagerij aan de Oudvensestraat in Mierlo, samen met zijn jongere zus Lien. Achter het raam enkele grote runderstukken, klaar voor de verkoop. Op de tweede foto (oktober 1933) mijn vader en Lien in Mierlo samen op de motor voor het ouderlijke huis.
Samen met enkele andere vrienden werden tochten gemaakt naar verre oorden als Den Bosch en Maastricht. Vooraan in Helmond heeft hij een keer een eenzijdig ongeval met de motor gehad. Hij raakte een boom en brak zijn arm. Hoe lang hij de motor gehad heeft, weet ik niet. Ik meen begrepen te hebben dat hij hem in de oorlog is kwijtgeraakt. In september 1944 werd de ouderlijke boerderij in de strijd rond het Eindhovens Kanaal tussen Duitsers en Engelsen in brand geschoten. Nagenoeg alles ging verloren. Ook de meubels die mijn vader al verzameld had om niet lang daarna te kunnen trouwen en op zichzelf te gaan wonen. Toen hij dan toch in 1946 kon gaan trouwen, was er nog een mogelijk huwelijksbeletsel. Als hij weer een motor wilde, ging mijn toen 9 jaar jongere moeder uit Son niet met hem trouwen...! Een Mobylette werd voorlopig zijn snelste vervoermiddel.
dr. Henk Giebels
De platte Bosch koplamp duidt op rond 1930, het motorblok is een Zwitserse MAG kopklepper en ik vermoed dat de motor Duits is. Er zijn zelfs enkele letters van de merknaam zichtbaar op de tank maar het kwartje valt nog niet bij mij...bij wie wel?
Victoria!
Dank Ad, we zetten het merk erbij.
Met vriendelijke groet
De oplossing van Ad leek me prima tot ik erachter kwam dat Victoria geen MAG blokken heeft ingebouwd. Victoria's werden gebouwd in Neurenberg en in die plaats bleek ook een fabrikant te zitten die de merknaam "Orial" gebruikte. Die fabrikant was het Duitse dochterbedrijf van de Engelse Triumph fabriek. In 1929 scheidden de wegen van die bedrijven en de Duitse Triumph ging voor de exportmotoren "Orial" als merknaam gebruiken. Dat duurde maar enkele jaren overigens, men stapte over op TWN (Triumph Werke Nürnberg) toen bleek dat er in Frankrijk al motorfietsen werden gemaakt onder de merknaam Orial en de rechter het gebruik van die naam verbood.
@ Ruud van Bijnen. Toch niet helemaal eenduidig dus. Mag ik Orial als een definitieve determinatie beschouwen?
Met vriendelijke groet
Prima. Ik vond ook geen Victoria's met een Mag-blok, maar ik dacht: of het is geen MAG-blok, óf ze hebben er misschien toch eentje gemaakt. Je ziet, van stoomfietsen heb ik eigenlijk geen verstand :)
@Ad en Ruud. Fijn dat jullie eruit zijn. De vermelding van het merk is nu gewijzigd in Orial.
Met vriendelijke groet
GRD op de tank? Lijkt me een oude Engelse motor/
Reageer