N-30843
N.V. Van Doorne's Mach. Fabr. En Constr. Werkpl. Eindhoven
Burghstraat 2 Eindhoven verstrekt 1931
Aanvullende informatie
De foto's tonen een Chevrolet chassis, een artillerietrekker, voorzien van het DAF TRADO-systeem, c. 1938. Met dit systeem werd een enkel aangedreven achteras omgebouwd tot een dubbel aangedreven achteras.
Op foto 3 is er een kanon aan het voertuig gekoppeld. In de Maasbode wordt deze foto beschreven en het TRADO-systeem uitgelegd:
(...) Een interessante demonstratie vond op een zeer moerassig gedeelte der Stratumsche heide plaats met een Trado-terreintrekker, waaraan een zwaar kanon was vastgehaakt door middel van de lier-trekhaak-constructie. Bij deze constructie zit de trekhaak, niet zoals anders het geval is aan het staartstuk van het kanon vast. De trekhaak is uitneembaar en bevestigd aan een lierkabel. De lier, die aan het achterstuk van de trekkende wagen zit, werkt automatisch en kan bediend worden door een handle in de chauffeurs cabine van de tractor. Het af- en aankoppelen van een kanon, vroeger het werk van 6 à 10 manschappen, kan met behulp van deze constructie door slechts één man geschieden. De losse trekhaak wordt eenvoudig in het trekoog van het kanon gehaakt; de lier trekt dan het zware staartstuk van het kanon van de grond op en haalt het kanon naar de tractor.
AIs nu de trekkracht bij zeer zwaar terreinwerk onvoldoende om de trekker en het kanon samen te verplaatsen, dan kan het kanon vanuit de cabine ontkoppeld worden. Het blijft dan door de staalkabel met de tractor verbonden. Is deze een eind verder gereden, dan wordt het kanon bijgetrokken. Het kanon kan ook geleidelijk onder het rijden in beweging worden gezet door de lier-rem te gebruiken, welke eveneens dienst doet om bij ontkoppeling het staartstuk van het kanon zonder schok op de grond te zetten. Is de tractor in zeer zwaar terrein vastgeraakt, dan kan de lierkabel worden uitgetrokken, het kanon worden afgehaakt en de trekhaak aan een vast punt (een grondanker, een boom e.d.) worden vastgemaakt. Door de lier in te schakelen wordt automatisch een zeer sterke trekkracht in werking gesteld, met behulp waarvan de tractor zich kan vrij werken.
Bron: De Maasbode van 1 juli 1939
Bron foto's: © NIMH, collectie Fotoafdrukken Koninklijke Landmacht, fotonummers 2155_046208, 2155_080806, 2155_046211en 2155_046218.
Met dank aan Arno van de Schoot, Frans Kense en Jan van Weert.
http://www.eindhoven-in-beeld.nl/picture/show/46024/Trado-van-Van-Doornes-Aanhangwagenfabriek-02 http://www.eindhoven-in-beeld.nl/picture/show/46025/Trado-van-Van-Doornes-Aanhangwagenfabriek-03
https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMKB24:068303000:00073
Ha, dat is dezelfde foto, die hierboven als derde bij dit kenteken staat. Hij is dus ook in een publicatie gebruikt.
En hier nog een advertentie van de Trado, maar ook Karel-I en Philips opleggers van DAF. https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMKB06:000003671:00170
Ze hebben TRADO in ieder geval goed gepromoot.
Reageer