N-26708
Uitgegeven in 1930
W.H.M. van Pelt
Eind C 205 Someren verstrekt 1930
Aanvullende informatie
Foto
Mijn vader en zijn broer hadden een bakkerij op de Boschdijk 1 in Eindhoven, bij de Caltex benzinepomp. Dit was mijn vader zijn eerste bakfiets met motor. Eerst bezorgde hij met een transportfiets, daarna een gewone bakfiets en helemaal blij was hij met deze gemotoriseerde bakfiets [aanvulling: een Sparta motorcarrier; zie reactie hieronder. Redactie]. De foto is, denk ik, rond 1948 gemaakt. Het nummer is niet heel goed zichtbaar, het zit voor onder de bak.
Marij van Pelt
Sparta
Zo zag Sparta motorcarrier met 98cc Sachs motor van het bouwjaar 1934-1935 er uit. Zie voor een uitgebreidere beschrijving de reactie hieronder.
Marco Schuurmans
Mooi....! Opa in zijn jonge jaren...
@ Harry Loos. Ja, leuk, hé? Als je er nog meer over weet te vertellen, of als je nog meer foto's van je opa met zijn bakfiets hebt: informatie en plaatjes zijn hier van harte welkom!
Vol verbazing dat ik op deze website een tweede foto van een Sparta motorcarrier vind. Echt heel bijzonder. Het betreft hier een Sparta motorcarrier met 98cc sachs motor. Het tankje wat erop zit verraad het bouwjaar 1934-1935. De vroege modellen Sparta motorcarriers kenmerken zich door rijke biespatronen op het zwarte lakwerk. De biespatronen bestonden uit banen gemarmerde lak (marmer effect) omlijnd met gouden biezen. Op de voorspatborden is de tekst Sparta te lezen en er zijn op meerdere plaatsen transfers aangebracht. De meeste andere fabrikanten waren soberder in afwerking van het framewerk. De focus lag vaker op de bak zelf dan op de rest. Er zijn nog wat andere elementen, zoals het pedaaltje voor het trapstel (vanuit de bak bezien), dat is een bak vastzetinrichting waarop octrooi was aangevraagd.
V.w.b. De brandstoftanks; In die periode lijkt er wat aan de hand te zijn, want er werden allerhande eigen tanks gemonteerd op zowel carriers als ook motoren. En weinig tot geen tanks van derden. De reden daarvoor is mij onbekend. Mogelijk een financieel conflict of andere prioriteiten tav uitbouw van de fabriek.
Mocht er interesse bestaan in fotos van dit type carrier, kan ik van dienst zijn.
Bedankt voor de aanvullende informatie en voor het aanbod, Marco. De insteek van deze website is natuurlijk Brabantse motorvoertuigen en hun eigenaren. Maar als ze voor verduidelijking handig zijn, dan zijn foto's van soortgelijke voertuigen soms zeker handig.
Reageer