N-23207
Uitgegeven in 1929
M. Vermunt
C 4 Rucphen en Vorenseinde verstrekt 1929
Aanvullende informatie
Mijn opa op zijn BSA [correctie: FN M-60 Comfort; zie reactie hieronder. Redactie].
Hans van Ginneken
Hans, heeft jouw opa misschien ook een BSA gehad?
De motor op de foto is echter een FN. Een overeenkomst hebben BSA en FN overigens wel: beide zijn wapenfabrikanten. BSA staat voor Birmingham Small Arms en FN voor Fabrique Nationale d'Armes de Guerre. In licentie fabriceerde FN al sinds eind 19e eeuw in licentie Browning pistolen enz.
De motor op de foto is een M-60 , een 350 kopklepmotor met een blokmotor: motor en versnellingsbak in één. Vanaf eind 1923 t/m 1927 zijn deze M-60's gebouwd is. Voor die tijd een zeer moderne motor, waar ook veel mee geracet werd.
De Nederlandse importeur Maarten Flinterman racete daarmee o.a. in de TT van Assen.
In 1927 lag hij lang op kop, maar pas op het einde kwam Han van Kooten op zijn 350 HD kopklepper als 1e over de finish.
In augustus 1926 zat Maarten Flinterman met een Belgische en Italiaanse motorcoureur in een ploeg die op het circuit van Monza in Italië maar liefst 17 wereldrecords reed met een dergelijke opgevoerde M-60.
De M-60 was er in 3 uitvoeringen: het Standaard model, het Comfort model en het Sportmodel. De motor op de foto is een Comfort model: met de grote ballon banden. Deze gaven het nodige comfort t.o.v. de gewone hielbanden die tot 3 atmosfeer opgepompt waren. De grote, in de wielen ingespaakte poelies waren de remmen: deze werden gemaakt van 1924 t/m 1926; in 1927 kwamen hadden de wielen trommelremmen.
Al met al een bijzondere motor.
Bedankt voor de correctie, Piet Heidema. We hebben de informatie alvast aangepast.
Reageer