N-20490
C.W.H.M. de Mol
Kasteellaan Boxtel verstrekt 1928
Aanvullende informatie
Foto 1
Autobus van De Mol Pelikaan op de Markt in Boxtel, oktober 1990.
Bron: Collectie Gied Segers (Heemkunde Boxtel), fotonr. hkb01263
Foto's 2 t/m 6
De Saurerbus 3BL-PL is eind jaren tachtig gekocht van een verzamelaar in de omgeving van Arnhem. Het kenteken zat er al op en heeft niets met de Mol-Pelikaan te maken. Er is later een nieuw kenteken voor af gegeven namelijk BE-05-09. Datum afgifte in Nederland is 30 mei 1991. Op 12 januari 2018 is de tenaamstelling veranderd. Bij de Mol-Pelikaan hebben we het voertuig opgeknapt en het heeft later nog dienst gedaan bij bijzondere evenementen zover ik weet.
Het voertuig komt van Saurer uit Arbon in Zwitserland. Het is gebouwd is 1933 en heeft een 6 cilinder dieselmotor met een vermogen van 77 kW. Het heeft 24 zitplaatsen en een bestuurdersstoel. Lengte is 864 cm en breedte 230 cm. Bijzonder is dat het stuur rechts zit en dat het een roldak heeft, dat van voor naar achter open te schuiven is. De grille had een soort luxaflex die gesloten werd om de motor sneller op temperatuur te krijgen. De rechterzijde heeft een dubbele handbediende klapdeur voor de passagiers.
Ook op de website treinposities.nl is deze serie foto's van deze Saurer te zien, samen met nog twee andere foto's.
Henri Lanters
Foto's 7 en 8
Ook de foto's van 'Jelmer' van de gerestaureerde Saurer bus, nu met kenteken BE-05-09, mogen we hier tonen. Zij zijn ook te zien op treinposities.nl
Foto 9
Een huwelijksfoto voor de Saurer 3BP BLD Allwetterwagen uit 1932 van garage de Mol.
Foto: Piet van Oers. Bron: Heemkunde Boxtel, collectie Brabants Centrum, fotonummer hkb43378
Met dank aan Jan van Weert voor de tip.
Foto 10
In 1944-1946 was in het bevrijde deel van Nederland het Militair Gezag (MG) actief. De taak waarvoor het Militair Gezag in bevrijd Nederland gesteld werd, was drieledig. In de eerste plaats was het Militair Gezag handhaver van de openbare rust en orde. Verder was het belast met het onderhouden van de verbindingen tussen de Nederlandse civiele organen en de geallieerde legerautoriteiten. Ten slotte fungeerde het als voorpost van de Nederlandse regering.
Omdat vervoermiddelen schaars waren werden er veel auto's gevorderd. Niet alleen voor het MG zelf en de Binnenlandse Strijdkrachten, ook anderen deden een beroep op de organisatie om een auto ter beschikking gesteld te krijgen. Maar auto's werden ook gevorderd.
In de gemeente Boxtel waren volgens een opgave van 4 april 1945 drie auto's in gebruik van de geallieerden. Een Chevrolet uit 1933 van C. de Mol (N-20490) was in gebruik bij "C.A. 603 Det." De burgemeester van Boxtel maakte gebruik van de Chevrolet uit 1935 van W. Bovendeert (N-24153) en "2 Cy, 3 Regt. Royal Horse Art." van de Packard uit 1937 van H. Henkes. Die laatste had twee kentekens: N-19693 en N-48068. Een van die kentekens zal dus op de Packard hebben gezeten.
Bron: Bron: Brabants Historisch Informatie Centrum, toegangsnummer 127 Militair Gezag in Noord-Brabant, 1944 - 1946, inv. nr. 258, scan 452
Dit is een Saurer autobus. Echter denk niet dat de datum 1990 moet zijn, zal eerder rond 1930 liggen.
Deze Saurer is in 1990/1991 door De Mol gekocht van het Zwitserse bedrijf PAH Rattin uit Schaffhausen. Waarschijnlijk is de foto vlak na aankomst in Nederland gemaakt en was de bus voorzien van een vroeger kenteken van De Mol. In 1991 kreeg hij het nationale kenteken BE-01-59.
Reageer