N-16391
A. Muijs
B 120 A Sint Willebrord verstrekt 1926
Aanvullende informatie
Foto 1
De bus met kenteken N-16391 is te zien op deze foto van een brandweeroefening in 1948 aan de Groenstraat/Radiostraat op het complex Zuid van de Volt Gloeilampenfabriek. De Voltstraat heette toen Nieuwe Goirleseweg.
Zouden de brandweerlieden met de bus naar de oefening zijn gekomen?
[Aanvulling: De foto 1 is een White met een carrosserie van Carpenter, een zgn "Scoutcar". Vlak na de oorlog is een groot aantal van deze zware bussen compleet uit Amerika geïmporteerd om in de behoefte aan autobussen te voorzien. Zie reactie hieronder. Redactie]
Bron: collectie Regionaal Archief Tilburg, fotonummer 039454
Met dank aan Arno van de Schoot
Foto's 2 en 3
Tenminste een vrachtwagen en een bus [een White, zie de beschrijving van foto 1. Redactie] van de firma Muijs uit Sint Willebrord droegen dit kenteken.
Bron: collectie ZWN Transport & Nostalgie
Foto 4
De carrosserie van deze bus werd gebouwd door de firma Hertoghs Carrosserieën, die kort na de oorlog in Roosendaal werd opgericht.
Bron: website Hertoghs Carrosserieën / historie
Met dank aan Jan van Weert voor de tip.
Foto's 5 t/m 7
Nog drie foto's van de DAF autobus met dit kenteken. Op foto 5 staat links een bus die een landelijk kenteken heeft. Dit betekent, dat de foto's na 1950, maar voor 1957 zijn gemaakt.
Piet Pietjouw
De bus op de foto's 1 en 3 is een White met een carrosserie van Carpenter, een zgn "Scoutcar". Vlak na de oorlog is een groot aantal van deze zware bussen compleet uit Amerika geïmporteerd om in de behoefte aan autobussen te voorzien.
Bedankt voor de informatie, Kees. Die is ook hierboven verwerkt.
De omgebouwde T-Ford op foto 2 was de eerste vrachtauto waarmee in 1926 het transport/ touringcar-bedrijf startte. Daarvoor vervooerde Adrianus Muijs kolen met paard en wagen zoals op deze foto te zien is. Adrianus Muijs vroeg in totaal 6 kentekens aan: N-16391, N-22567, N-26728, N-27658, N-35814 en N-92145. Voor meer informatie zie jaarboek heemkundekring De Honderd Hoeven Áuto's, Motoren en Tractoren (2021)
Bedankt voor de aanvulling, Piet.
Reageer