Overslaan en naar de inhoud gaan

N-16233

Uitgegeven in 1926

J.J. Vloet

A 14 Sint Anthonis verstrekt 1926

Door bezoekers

Joep zei op 14 november, 2018 - 15:04

Ik weet dat er in Sint Anthonis een Sjef Vloet was met een taxibedrijf. Ik weet niet zeker of dat ook deze J.J. Vloet is.

Wat ik wel weet is dat Vloet in ieder geval een bus had, waarmee groepen mensen met de bus naar bedevaartsoorden konden worden gebracht. Een van de werknemers van deze Sjef Vloet was Jacobus Arts. Van deze Jacobus, ook wel Kôske genoemd, heb ik nog een mooi citaat gevonden:

"De bus van Sjef Vloet reed ik vooral voor bedevaarten. Als we ver weg moesten vond ik het toch wel eens te riskant. Dat zat zo. Als we naar Wittem gingen, moest ik 's morgens vroeg op om de bus in gereedheid te brengen. Na het vertrek reden we tot Roermond om daar met z'n allen de Heilige Communie te ontvangen. En daar zat 'm nou de kneep. Ge moest namelijk nuchter zijn vanaf middernacht. Ja, dat moest in die tijd.

Toen ik twee jaar geleden naar Wittem had gereden, ging ik op 'nnen zaterdag - dat was daags voor de derde rit naar Wittem - biechten bij pastoor Van Delft. Ik zei hem toen in d'n biechtstoel dat ik een probleem had en hij schoof wat dichterbij. "Pastoor", zei ik, "morgenvroeg vertrekken we weer naar Wittem en ik moet dan weer de bus rijden. Dan ben ik voor meer dan dertig personen verantwoordelijk. Ik moet erg vroeg op om op tijd alles in gereedheid te brengen. Kunde geloven meneer pastoor, dat ik dan misselijk van de honger achter het stuur zit? Die rit tot Roermond is gewoon te lang. Als ik nou 's morgens een stevige tas (dat is dialect voor kop) koffie mag drinken, hou ik het wel vol." Maar Van Delft had er grote moeite mee. Toen ik nog een keer gewezen had op de grote verantwoordelijkheid, gaf hij schoorvoetend toe en zei: "Maar dan één kop koffie en absoluut niet meer, Arts!"

Joep zei op 14 november, 2018 - 15:10

Ik heb alweer meer informatie over dit taxibedrijf:

Deze Sjef Vloet zou naast een bus ook een taxi hebben gehad die ook werd gereden door Kôske Arts. Dit was een Fordje uit 1929 (En kan dus onmogelijk de auto bij dit nummer zijn). Als derde bezat Vloet ook een vrachtwagen, waarover ik helaas geen info heb.

BHIC Paul Huismans zei op 15 november, 2018 - 09:06

@ Joep. Of het nu bij dit kenteken hoort of net, het is een prachtig verhaal! Het zou zo op onze website Wierook, wijwater & worstenbrood passen.

Een auto uit 1929 met een kenteken uit 1926 zou toch wel kunnen, hoor. Het kenteken was namelijk niet aan een voertuig gebonden, maar aan de eigenaar. Werd de auto vervangen, dan kreeg die gewoon hetzelfde kenteken als de oude. Als je naar een andere provincie verhuisde, dan moest het nummer weer wel worden vervangen. Meer over dit systeem vind je op de pagina Brabantse kentekens? Maar mogelijk had het Fordje uit 1929 kenteken N-23248. Dat werd namelijk in dat jaar uitgegeven.

Behalve N-16233 staan ook de kentekens N-23248 (1929), N-30005 (1931) en N-49372 (1938) op naam van J.J. Vloet.

Kees van Schenk Brill zei op 27 december, 2018 - 23:34

Het kenteken N-30005 behoorde bij bus 1, een 20-persoons Ford uit 1931, toen nieuw aangeschaft, die in 1941 nog bij Vloet aanwezig was.

BHIC Paul Huismans zei op 2 januari, 2019 - 15:47

Bedankt, Kees. Die informatie heb ik ook geplaatst bij kenteken N-30005.

Reageer

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.