N-14334
K. van Baalen
Woudrichem verstrekt 1925
Aanvullende informatie
Foto 1
De auto met dit kenteken [aanvulling: Opel Admiral Pullman limousine van 1937-1939; zie reactie hieronder. Redactie] reed mee in een rondrit door Den Bosch van het voetbalelftal van BVV, dat kampioen is geworden. Daarachter rijdt een auto met kenteken N-40522.
Onduidelijk is of de rondrit ter ere van het landskampioenschap van 1948 is of dat het een van de keren is dat zij afdelingskampioen werden in de jaren veertig.
Foto: Frans Kuit (© Brabant Collectie). Bron: Erfgoed 's-Hertogenbosch, fotonummer 0071529
Met dank aan Jan van Weert voor de tip.
Foto's 2 t/m 5
In 1944-1946 was in het bevrijde deel van Nederland het Militair Gezag (MG) actief. De taak waarvoor het Militair Gezag in bevrijd Nederland gesteld werd, was drieledig. In de eerste plaats was het Militair Gezag handhaver van de openbare rust en orde. Verder was het belast met het onderhouden van de verbindingen tussen de Nederlandse civiele organen en de geallieerde legerautoriteiten. Ten slotte fungeerde het als voorpost van de Nederlandse regering.
Omdat vervoermiddelen schaars waren werden er veel auto's gevorderd. Niet alleen voor het MG zelf en de Binnenlandse Strijdkrachten, ook anderen deden een beroep op de organisatie om een auto ter beschikking gesteld te krijgen.
Zo ook de auto van Klaas van Baalen. Hij had met zijn auto geholpen om iemand uit het verzet te ontvoeren uit het Groot Ziekengasthuis, maar was vervolgens opgepakt en in concentratiekamp Oranienburg (Dld.) gevangen gezet. Zijn auto, die door zijn vrouw tijdens zijn was veiliggesteld door de wielen te verwijderen, werd tijdens zijn gevangenschap gevorderd door het Militair Gezag. Zij had daarop juridische bijstand gezocht blijkbaar ook van de Gemeenschap van Oud-Illegale Werkers Nederland. De secretaris van de Gemeenschap stuurt brieven aan de Rijksinspecteur van het Verkeer en de Militaire Commissaris in Den Bosch, waarin hij verzoekt om de auto terug te geven. Van Baalen is als taxi-ondernemer voor zijn broodwinning afhankelijk van zijn auto. Aan de DMC doet hij bovendien de suggestie om Klaas van Baalen aan te stellen als beheerder van een garagebedrijf van een NSB-er of collaborateur. En met succes: Het hoofd van Sectie VII adfeling Transport van de DMC 's-Hertogenbosch antwoordt, dat Van Baalen zijn auto terug zal krijgen.
Bron: Brabants Historisch Informatie Centrum, toegangsnummer 127 Militair Gezag in Noord-Brabant, 1944 - 1946, inv. nr. 471, scans 648, 650, 651 en 653
N-14334 is een Opel Admiral Pullman limousine van 1937-1939
Reageer