N-1194
J.L. Lobach
Udenhout verstrekt 1911
Aanvullende informatie
Govert Wouterse (1896-1956) was van 1919 tot 1928 de privé-chauffeur van de Udenhoutse huisarts Dr. Lobach. Hij staat hier bij de auto van zijn werkgever. De tweede foto is van de derde chauffeur van Lobach, Louis Vermeer, die van 1929 tot 1945 (toen Lobach overleed) de huisarts langs zijn patienten reed. Het lijkt erop dat Dr. Lobach een Rolls Royce 20/25 HP Limousine [correctie: 6 cilinder Fiat 522, zie reactie hieronder] uit 1931 bezat. Bron: Joost van der Loo, De vooroorlogse autogeschiedenis van Udenhout (Udenhout, 2009). Dl. 2, Mijn beroep is chauffeur, p. 16 en p. 20.
De volgende twee foto's zijn van Dr. Lobach zelf, eenmaal in officiersuniform tijdens de mobilisatie 1914-1918 en eenmaal in burger. Beide keren zit hij zelf achter het stuur van zijn Overland, in gezelschap van zijn vrouw (Louise Gimbrère) en zijn dochtertje Hetty.
Aanvullende informatie 2
De Udenhoutse dokter Sjef Lobach (1879-1945) was de eerste Udenhouter met een auto. Die schafte hij in 1911 aan, maar daarnaast had hij ook altijd een motorfiets. Volgens zijn dochters was hij nu eenmaal een liefhebber van techniek en technische vindingen en hield hij van auto’s én van motoren. In die tijd reden er veel motoren rond, omdat dat een goedkoop alternatief was voor de dure auto.
Dat gold niet voor de Udenhoutse dokter: die had een motor uit liefhebberij met volgens de dochters hetzelfde kenteken als zijn auto’s, namelijk N-1194. Het was ook verstandig om een motor te hebben, want per motor was het soms eenvoudiger om over de modderige paden van het Udenhoutse uitgestrekte buitengebied op tijd bij een spoedgeval te komen dan met een auto.
Op de foto zien we de dochtertjes van de dokter, trots poserend voor hun vader die ook een liefhebber was van de nieuwste fototoestellen.
Joost van der Loo
Het lijkt me een Hispano-Suiza van rond 1930.
Beide auto`s zijn van Amerikaanse makelij.
De laatste is een La Salle van rond 1930
La Salle, ja daar heb ik ook naar gekeken. Maar ik twijfel toch. Geen logo op de beugel tussen de koplampen, de vorm van de beugel, de voorbumper. En vooral dat knikje in de sierlijst dwars over de motorkap, dat zie ik bij La Salle niet terug. Misschien had de wagen ooit schade en hebben ze er zelf wat aan vermaakt.
Zoiets houdt me toch wel bezig op m'n oude dag... Het is een Fiat 522 6 cilinder, waarvan er tussen 1931 en 1933 6000 gebouwd zijn. Je komt ze op internet in verschillende varianten tegen, maar de volgende details kloppen: radiateur, koplampbeugel, het knikje in de sierlijst over de motorkap, de vorm van het derde zijruitje, de bumper, vorm van de spatborden, zonneklep, vorm van de voorruit. Geen twijfel mogelijk. De radiateurmascotte hoort er niet op.
@Ad van Zelst. Bedankt Ad, je klinkt overtuigend. De tekst en het bijschrift bij de foto zijn aangepast.
met vriendelijke groet
De tweede foto kan nooit Louis Vermeer zijn. Vermeer was de chauffeur van Lobach tussen 1929 en 1945. Het kenteken op de auto is N-1194. Lobach kreeg in 1921 kenteken N-7305. Zou Joseph L. Lobach niet zelf op de foto staan?
@ Marjo van Well-Hagemeijer. Zo'n nummer hoorde bij de eigenaar, niet bij een bepaald voertuig. Dus als dr. Lobach een nieuwe auto kocht, dan kreeg die hetzelfde kenteken als zijn oude. Alleen als hij er een tweede auto (of motor) bij kocht, dan kwam er ook een kenteken bij. Tot 1919 mocht je zelfs meer voertuigen tegelijk op één kenteken rijden, daarna niet meer. Meer over de achtergronden van de provinciale kentekens kunt u lezen op de pagina 'Brabantse kentekens?'
Met vriendelijke groet
Hartelijk dank voor de reactie, Paul.
Vriendelijke groet.
Reageer