Vrachtwagen voor de WAMI

De voedselvoorziening komt in gevaar!

door Redactie op 6 september 2022
Bron: BHIC, Archief Militair Gezag, inv. nr. 471, scan 516
Bron: BHIC, Archief Militair Gezag,
inv. nr. 471, scan 516

In 1944-1946 was in het bevrijde deel van Nederland het Militair Gezag (MG) actief. De taak waarvoor het Militair Gezag in bevrijd Nederland gesteld werd, was drieledig. In de eerste plaats was het Militair Gezag handhaver van de openbare rust en orde. Verder was het belast met het onderhouden van de verbindingen tussen de Nederlandse civiele organen en de geallieerde legerautoriteiten. Ten slotte fungeerde het als voorpost van de Nederlandse regering.

Bron: BHIC, Archief Militair Gezag, inv. nr. 471, scan 684
Bron: BHIC, Archief Militair Gezag,
inv. nr. 471, scan 684

 

Omdat vervoermiddelen schaars waren werden er veel auto's gevorderd. Niet alleen voor het MG zelf en de Binnenlandse Strijdkrachten, ook anderen deden een beroep op de organisatie om een auto ter beschikking gesteld te krijgen.

In Waalwijk heeft de Waalwijkse Melkinrichting (W.A.M.I.) dringend behoefte aan een vrachtwagen van 3 à 4 ton om melk aan te voeren naar de fabriek. Melk die anders dreigt te verzuren. De vrachtwagen die de zuivelfabriek aan het begin van de oorlog gebruikte werd al snel gevorderd door de Duitsers, schrijft directeur en mede-oprichter Bernardus Johannes Martinus Gerritsen op 30 maart 1945 aan de afdeling Transport van de Districts Militaire Commissaris (DMC) in 's-Hertogenbosch. Lange tijd heeft men zich weten te behelpen met de vrachtwagen van de melkfabriek in Genderen, maar in oktober 1944 werd Waalwijk bevrijd, terwijl Genderen nog tot het bezette gebied bleef behoren. De melkinrichting daar is bovendien zwaar beschadigd, zodat de WAMI van groot belang is voor de voedselvoorziening in Waalwijk en omgeving.

Op 6 juni volgt een tweede brief, waaruit blijkt, dat het bedrijf nog geen vrachtwagen ter beschikking gesteld heeft gekregen. Een paar dagen later volgt het antwoord van heft hoofd van de afdeling Transport van de DMC: er is in de laatste maanden geen enkele vrachtwagen beschikbaar gesteld en hij weet ook niet of dat op korte termijn gaat veranderen. Hij verwijst Gerritsen door naar de A.B.D., de Algemene Bevrachtingsdienst. Mogelijk kunnen ze hem daar helpen.

Bron: BHIC, Archief Militair Gezag, inv. nr. 471, scan 681
Bron: BHIC, Archief Militair Gezag,
inv. nr. 471, scan 681

Op naam van de WAMI zijn in maart 1945 nog geen kentekens bekend, het eerste nummerbewijs voor het bedrijf werd in oktober van dat jaar uitgereikt. Maar het kenteken op naam van directeur Gerritsen werd in 1939 verstrekt. Zou de vrachtwagen zijn kenteken hebben gehad? [aanvulling: vermoedelijk gaat het om N-44289, dat op naam stond van de voorganger van de WAMI; zie reactie hieronder. Redactie]

Bron: Brabants Historisch Informatie Centrum, toegangsnummer 127 Militair Gezag in Noord-Brabant, 1944 - 1946, inv. nr. 471, scans 516, 518, 684 en 681

Kentekens bij deze vraag

N-44289N-56050N-66332N-71763N-77349

Door bezoekers

Voor de oorlog heette WAMI melkfabriek Taxandria, voluit Geld & Kooijmans fabriek van melkproducten 'Taxandria'. Kenteken N-44289 zou dus ook in het rijtje kunnen passen.

Vermoedelijk zal dat dan het kenteken van de in beslag genomen wagen zijn, JP de Jong. Bedankt voor de aanvulling, het kenteken is toegevoegd aan het lijstje.

Reageer