Eindhovense brandweerwagen
Kan iemand er meer over vertellen?
De N-25332 ladderwagen, Ford AA op de Grote Berg, 18 september 1944. De auto vervoert enkele paratroopers. De auto heeft een houten Magirusladder van maximaal 16 meter uitschuiflengte. Was in dienst bij de Brandweer van 1930 tot 1947 (wagen 2).
De Ford G8T met een Geesink opbouw is in 1942 gebouwd en met hetzelfde provinciale kenteken gebruikt bij de brandweer Eindhoven. De houten Geesink ladder is mogelijk afkomstig van een AA-Ford uit 1930 en overgebouwd in 1947. Mogelijk heeft de wagen eerst in Afrika als rescue-auto dienstgedaan.
In 1954/55 kreeg de wagen een nieuw kenteken (NJ-16-95) en nam de brandweer Woerden de wagen over. In de jaren zeventig is de auto verkocht aan de firma Effect Neon in Klaaswaal. In 2014 kwam hij weer bij de brandweer Eindhoven terecht en werd de Ford opgeknapt en aan het brandweermuseum toegevoegd.
Gegevens: http://www.brandweervoertuigenonline.nl/
De wagen is gekocht door brandweer Eindhoven in 1946. het toenmalig kenteken was N-25332
in 1956 is hij inderdaad door verkocht aan woerden. Of hij daad werkelijk in Africa heeft gereden weet ik niet. het was wel een rescue wagen. die zijn in 1946 diverse verkocht door Nederland heen. Hij is nu weer terug in bezit van het brandweermuseum in Eindhoven en gerestaureerd door leden van het Eindhovens korps.
https://www.facebook.com/autoladder/
Dank, Eddy. Weer eentje opgelost. We hebben het verhaal gekoppeld aan het kenteken.
Met vriendelijke groet
De ladderopbouw heeft als bouwjaar 1930 en is afkomstig van een Ford-AA en had het zelfde provinciaal nummer als de Ford G8T. De ladderopbouw is in 1946/47 overgezet op het Ford G8T chassis
@ Johan Pots. Men was dus blijkbaar heel zuinig op het materieel. Zouden ze tegenwoordig nog dergelijk hergebruik toepassen? Dank voor de informatie.
Met vriendelijke groet
De auto van het nummer N 25332 is rijdend te zien in de DVD "Oost-Brabant in de Tweede Wereld Oorlog" voor de liefhebbers nog te koop bij B.c als je begrijpt wat ik bedoel.
Reageer