Aanzwengelen
Vragen rond een auto
Deze foto is gemaakt in een inrijpad in de Raadhuisstraat in Alphen (destijds Kerkstraat), tussen rechts de boerderij van Giel Vaarten en links de schilderswinkel van Jan van Tilborg. Beide panden zijn al lang afgebroken. Alleen van de twee dames op de achterbank zijn de namen bekend, te weten links Net (Antonetta Aloisia) Vaarten (geb. 1896) en rechts haar zus Anna (Cornelia Francisca) Vaarten (geb. 1898), beide zussen van Giel. Opvallen is dat beide dames dezelfde kleding dragen. Rechts achter de rechter militair zien we de leerlooierij van de familie Olieslagers en achter de linker militair zien we de leerlooierij van de familie Peijmans. Het tijdstip van de foto is (waarschijnlijk?) in de Eerste Wereldoorlog.
Helaas is het kenteken onzichtbaar. Over de foto heb ik een aantal vragen:
Welk merk/type is deze auto? [aanvulling: een R-C-H uit 1913; zie reactie van Wilfried Bink hieronder. Redactie]
Wie zal de eigenaar zijn?
Wat is het kenteken?
Foto: Schmidlin, Tilburg.
Bijzondere auto, het model dateert van ongeveer 1913. Alleen zijn de elektrische koplampen van latere datum. De twaalfspaaks wielen zien er Amerikaans uit, terwijl het koetswerk er Europees uit ziet. Waarschijnlijk het werk van een carrosseriebouwer? De kepies staan in ieder geval op hoofden van een stel onderofficieren van de marechaussee.
@ JP de Jong. Een Europese (Nederlandse?) carrosserie op een Amerikaans onderstel is zeker mogelijk. Dat gebeurde wel meer. Kijk bijvoorbeeld bij het verhaal Nieuwe Chevrolets, maar dan oud.
@ JP de Jong. Een Europese (Nederlandse?) carrosserie op een Amerikaans onderstel is zeker mogelijk. Dat gebeurde wel meer. Kijk bijvoorbeeld bij het verhaal Nieuwe Chevrolets, maar dan oud.
R-C-H model 25 uit 1913. R-C-H CORPORATION Detroit Michigan.
Bedankt voor de aanvulling, Wilfried. Langzamerhand komen we er wel!
@ Wilfried Bink. Bedankt voor het toesturen van de uitgebreide documentatie. In verband met mogelijk nog geldende auteursrechten zullen we die hier niet tonen. Maar je hebt me er wel van overtuigd dat het inderdaad een RCH is.
Op verzoek van Dries Baeten geven we nog wat extra informatie en enkele links naar een aantal foto's die Wilfried Bink instuurde, maar die we niet kunnen tonen.
Robert Craig Hupp was in 1908 betrokken bij de oprichting van de Hupp Motor Car Company, waar het merk Hupmobile werd geproduceerd. Maar in 1911 stapte hij uit het bedrijf en begon de R-C-H Company. R-C-H groeide snel. Te snel: er kwamen problemen met de kwaliteit van de auto's en al in 1913 viel het doek.
De onderstaande links vervallen mogelijk na verloop van tijd, maar voor nu:
R-C-H auto's
Embleem
Dealer
Brochure en boek
Reageer