Straatman Fruit en Groenten

Mevrouw Tonny Mulders-Straatman

De familie Straatman-Boogaart had in Cuijk aan de Grotestraat (toen nr. 23) een winkel. De zaak was in twee compartimenten ingedeeld.  Aan de ene kant de Koloniale Waren en aan de andere kant groenten en fruit. Halverwege de jaren '30 van de vorige eeuw werd een bedrijfsauto aangeschaft. Daarmee kon huis aan huis verkoop in Cuijk en omgeving aan de klanten aangeboden worden. Zoon Jan nam die taak op zich. Hij staat, met de geldtas om, bij de bedrijfsauto met verse groenten en fruit. Ook groenten en fruit en in blik en/of in glas van de firma Hero behoorde tot het assortiment dat meeging in de bedrijfsauto.

Op de tweede foto poseert dochter Greetje zittend op de motorkap van de bedrijfsauto.

Beide foto’s werden gemaakt voor de winkel in de Grotestraat in Cuijk. Jammer genoeg is het kenteken niet helemaal te lezen.

Noot redactie, 26 februari 2018: door de aanvulling van de kentekengegevens weten we dit nu wel. Jan van Weert tipte ons: het is de N-43197. Dank daarvoor.

Kenteken bij deze foto

N-43197

Door bezoekers

Weet je ook het merk van de auto

Het merk van dit vrachtwagentje is Willys-Knight, type "70" van 1927. De toevoeging "Knight" slaat op het feit dat dit type was uitgerust met een schijvenmotor, een patent van de amerikaan mr. Knight. Het lukte meneer Knight aanvankelijk niet om zijn patent in Amerika aan de man te brengen. Pas toen grote europese merken (o.a. Daimler - Mercedes - Panhard&Levassor - Voisin - Minerva) er successen mee behaalden kreeg hij sommige amerikaanse merken er voor geïnteresseerd maar toen werd er de voorwaarde aan verbonden de naam Knight aan het betreffende merk toe te voegen. Het onderhavige vrachtwagentje zal oorspronkelijk personenwagen geweest zijn maar zoals in die tijd niet ongebruikelijk was om op een goedkope manier aan een een vrachtwagentje te komen, werd een afgedankte personenwagen door een wagenmaker daartoe omgebouwd. Een gemiddelde winkelier kon zich natuurlijk nooit de weelde van een nieuw exemplaar veroorloven. Let daarbij ook op het feit dat hier gesproken wordt van aanschaf halverwege de jaren 30 terwijl het een model is van 1927, dat de linker voorband een behoorlijke gladjanus is, en verder nog de schade aan het linker spatbord.

In mijn reactie van 17 augustus spreek ik van een schijvenmotor maar dat is een klein foutje, het moet zijn schuivenmotor.

Reageer