Is het een bus...
Of toch een tram?
Het voertuig ziet er uit als een autobus. Maar is het dat wel? Hij staat immers wel op de rails. Een nummerplaat is er niet op te ontdekken, maar als het een tram is zal hij die ook niet hebben gehad. Duidelijk is wel dat de Zuider Stoomtramweg Maatschappij de eigenaar was, getuige de letters Z.S.M. op de zijkant. Die maatschappij had voor haar bussen 29 provinciale nummerbewijzen.
Bron foto: Busbriefbode nr. 110 (of direct naar de foto)
Met dank aan Jan van Weert voor de tip.
Aanvulling
Uit de reactie van JP de Jong hieronder blijkt, dat het gaat om een proef uit 1932 in Bergen op Zoom met een bus die op het tramspoor rijdt. "Bij het beschouwen der foto,"schrijft het Dagblad van Noord-Brabant op 27 februari 1932, "neme men echter in aanmerking, dat het hier slechts een proefbus betreft, waartoe de oudste wagen uit het wagenpark [een Minerva; zie reactie hieronder. Redactie] is gebezigd. Het spreekt vanzelf dat de autorail-bussen, die in dienst worden genomen er belangrijk oogelijker zullen uitzien." De proef wordt als geslaagd beschouwd: het vervoer is comfortabel voor de reiziger en levert geen stoom en rook op. Bovendien kost het minder brandstof door de lichtere constructie. Men verwacht deze trambussen na goedkeuring van Rijkswaterstaat in gebruik te nemen bij de ZSM en de ABT. Er is volgens de directeur van de ZSM ook gekeken naar bussen van het type Micheline, die met rubberen banden op rail rijden, maar de sporen van de maatschappij bleken daarvoor niet geschikt. Ook een Engelse variant, Ro Raider Motorcar, is nog onvoldoende ontwikkeld om ingezet te worden.
Aangezien de bus op rails rijdt zal hij op dat moment waarschijnlijk geen Brabants kenteken hebben gehad. Een groot succes is het niet geworden, het keren bleek een probleem. In 1933 is hij weer tot autobus verbouwd. In 1935 ging hij mee naar de BBA. De autobus heeft de tram in Brabant in deze jaren verdrongen.
Met dank aan JP de Jong voor de tip en Kees van Schenk Brill voor de informatie.
Dit is van oorsprong een bus (Minerva 4; N-21213), die in 1932 bij wijze van experiment verbouwd werd tot railbus. Dat bleek geen succes (keerproblemen) en hij werd in 1933 weer terugverbouwd tot bus.
En als bus ging hij in 1935 mee over naar de BBA en kreeg daar nummer 33.
De autobus op rail was een Franse uitvinding met de naam Micheline. De foto is gepubliceerd in meerdere dagbladen.
https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010229458:mpeg21:a0195
Bedankt voor informatie en de tip Kees van Schenk Brill en JP de Jong.
Uit het artikel in het Dagblad van Noord-Brabant (hierboven gelinkt) zie ik juist dat het geen Micheline is. Die is (nog) niet geschikt bevonden voor de spoorstaven van de ZSM. Daarom hebben ze zelf een proefmodel ontwikkeld.
Reageer