Wildwest in het busvervoer

Concurrentie in het Land van Heusden en Altena

door Paul Huismans op 3 februari 2017

Dienstregeling van de ALAD, 1925Begin jaren ’20 van de vorige eeuw begon het gemotoriseerde openbaar vervoer op te komen in het Land van Heusden en Altena. Spoor- of tramwegen waren er niet, dus zagen diverse ondernemers hun kans schoon: ze richtten busondernemingen op.

In januari 1923 werd de N.V. Altena’s Locale Auto Dienst (ALAD) opgericht. Het bedrijf werd gevestigd in Meeuwen. Met een T-Ford begon men een busdienst Sleeuwijk-Almkerk-Dussen-Heusden-Vlijmen-Den Bosch v.v. Maar de ALAD was niet de enige: P.J. Furster begon in dezelfde maand met De Onderneming. In de drie jaar daarna kwamen er nog diverse nog bij, zoals de Nieuwe Aalburgsche Omnibus Dienst (NAOD, 1923), Altena van A. Bouwman Czn. (1924), De Nieuwe Autobusdienst (1925), De Nieuwe Auto Bus Onderneming (NABO, 1925), Dick Westerlaken, Onzen Dienst van de gebroeders Van Wijk, de Werkensdamsche Autobus Onderneming (1926).

Dienstregeling van Onzen Dienst, 1924 Dienstregeling van Onzen Dienst En dan waren er ook nog ondernemingen van buiten de regio. Allemaal hadden ze ook nog eens last van illegale busondernemingen, zogenaamde “wilde bussen”. Al die busdiensten visten zo’n beetje in dezelfde vijver. Het was natuurlijk onvermijdelijk, dat de bussen elkaar tegenkwamen of passeerden en dan werd er regelmatig gehinderd en gesneden. Je reinste wegpiraterij, die in een aantal gevallen ook tot rechtszaken voor de kantonrechter leidden. Aanklachten over overvolle bussen, over gevaarlijk weggedrag.

Nieuwsblad Heusden en Altena, 1 april 1942
Nieuwsblad Heusden en Altena, 1 april 1942

Altena en De Onderneming fuseerden in 1928, maar de provincie bleef het busvervoer in de regio een probleem vinden. Er waren gewoon teveel ondernemingen. Een commissie adviseerde in 1930 om maatregelen te nemen tegen de snorders en beval een fusie van de ALAD en De Onderneming aan. Het lijkt effect te hebben gehad. Onzen Dienst en de NABO staakten hun busdiensten dat jaar en de ATO, een dochteronderneming van de NS, stopte in 1932 haar diensten in de regio. Uiteindelijk bleven ALAD en De Onderneming over.

Toen de familie Bouman van De Onderneming in 1940 alle aandelen ALAD kocht, ging het bedrijf verder onder de naam N.V. ALAD. Zo kwam de fusie alsnog tot stand.

 

Met dank aan Jan Vos

Bronnen:

C. de Gast, De ALAD, van Meeuwen naar Wijk en Aalburg, in: Verdwenen winkels en bedrijven (Historische Reeks Land van Heusden en Altena, deel 24), Meeuwen, 2015

Dienstregelingen uit het Nieuwsblad voor het Land van Heusden en Altena van 4 maart 1925

Door bezoekers

Reageer