"Omwenteling in het autowezen"

Jules de Ceuster in de autotechniek

door Paul Huismans op 20 oktober 2016

De Belgische Jules de Ceuster kwam in 1914 met zijn gezin vanuit België naar Nederland en belandde via Groningen, Drenthe en De Heen in 1924 in Princenhage.

Was de Ceuster in Drenthe mede-oprichter van het motorfietsmerk CEDE, in Breda werd hij vertegenwoordiger van de Franse C.L.M. motoren (Compagnie Lilloise de Moteurs). In de werkplaats aan de Nijverheidsingel monteerde het bedrijf deze motoren in allerlei trucks, tractoren en bussen. Op 7 december 1929 presenteerde Jules de Ceuster in de Bredase Belcrumpolder zijn eigen vrachtwagen. Er was een groot bord op geplaatst met daarop de tekst:

 Conam Bulletin) "Omwenteling in het autowezen"

Hollands fabrikaat

Het vervoermiddel van de toekomst

J.d.C.

De vrachtwagen droeg het kenteken N-14091. Hij was gebouwd op een gebruikt licht Minerva vrachtwagenchassis. Door uitboren was de eencilinder C.L.M.-motor opgevoerd van 6 pk. tot 8 pk. Op de radiateur was een groot koperen embleem van JdC aangebracht. Marcel de Ceuster, de zoon van Jules, reed met dit voertuig op één dag op en neer van Breda naar Lille (Franrijk), waarbij 6 liter brandstof werd verbruikt. Deze truck werd verkocht aan de Zundertse Steenfabriek waar men er anderhalf jaar mee gereden heeft. Het is niet bekend waar hij daarna gebleven is. Een succes werd de JdC niet; het bleef bij dit ene exemplaar. Wel ging de verkoop en inbouw van C.L.M. motoren door en het bedrijf werd dealer voor Minerva.

Vijf jaar later kwam Jules de Ceuster terug met een nieuwe omwenteling. Samen met Marcel had hij de PRABO J.D.C. Patent dieselvergasser ontwikkeld. Met dit apparaat was het mogelijk om naast benzine ook goedkopere dieselolie als brandstof voor benzinemotoren te gebruiken. Men rekende op een besparing van zo’n 70%. “Een tocht van Breda naar Amsterdam kost in een Ford met J.D.C.-installatie 35 cent aan ruwe olie. Een tocht Breda-Groningen v.v.  (ongeveer 770 K.M.) ongeveer ƒ2,-,” heette het in de Limburger Koerier. Na inbouw had een auto voor elke brandstof een afzonderlijk voetpedaal. Het gebruik van de ene pedaal sloot dat van de andere uit.

De ervaringen van de eerste gebruikers, de N.V. Autobusmaatschappij ‘s-Hertogenbosch-Vught-Voorburg, brouwerij De Drie Hoefijzers uit Breda en Stoomhoutzagerij der firma C. Aarden en Zoon uit Zevenbergen waren positief. Het Rijk bestelde in 1934 17 tractoren met J.d.C.-vergasser voor de Wieringermeerpolder, die toen juist in cultuur werd genomen. Toch is de dieselvergasser niet op grote schaal in gebruik genomen.

Jules de Ceuster overleed in 1964.

Bron: Jan  Bakker, De  droom van Jules de Ceuster, CONAM Bulletin 1 (1991) nr. 2

Kenteken bij dit verhaal

N-14091

Door bezoekers

Geachte, min of meer bij toeval zag ik dit artikel over mijn opa. Wist al wel het e.e.a. maar dit artikel kende ik niet. Dus blij verrast. Heb al wel eens eerder materiaal van iemand uit Haarlem gekregen.
Ik heb nog een boekje met mijn opa en zijn patent met diverse ondernemingen met foto 's.
Mijn dank, Wim Joosen.

@ Wim Joosen. Wij zijn blij, dat we kunnen bijdragen aan uw familiegeschiedenis. De informatie in het Conam Bulletin is overigens uitgebreider.

Met vriendelijke groet

Reageer