Nederlands succes in de 5e Alpenrit

Succes voor Ford in 1933

door Irma Ramselaar-van der Meulen op 14 februari 2019
Jacq v.d. Meulen en Lex van Strien bij hun Ford
Jacq v.d. Meulen en Lex van Strien
bij hun Ford

De Fordrijders deden het in het jaar 1933 erg goed en kregen overal lof. Mijn vader Jacques nam samen met Lex van Strien deel aan de 5e Internationale Alpenrit in een Ford V-8 met kenteken N-4705. De auto kreeg het startnummer 6. Ook Jan van Abbe deed mee, samen met J. v.d. Mark onder startnr. 5.

Stelviopas
Stelviopas

De vijfde editie was veel zwaarder dan de voorgaande jaren. De Stelviopas, bijvoorbeeld, leidde tot een slachting onder de deelnemers. Hier viel de Bugatti van de Nederlander Staal uit, nadat hij een steen door de radiator had gekregen.

Parc Fermée
Parc Fermée

Jacques van der Meulen wist de schade te beperken tot drie strafpunten, Van Abbe had er 19. En ook de rit van Turijn naar Grenoble was uitermate zwaar. De deelnemers liepen vertraging op door een wegversperring op de Col d'Izoard: een limousine was tegen een autobus gebotst.

Links Jacques v.d. Meulen en Jan van Abbe
Links Jacques v.d. Meulen en Jan van Abbe

De Nederlandse equipes heersten in deze rally. Van de negen deelnemers uit ons land finishten er acht. Eén met Wolsely in de klasse van 1100 tot 1500 CC en de rest in de zware klasse, allemaal met Fords. De eerste zes plaatsen in het klassement van de zware auto's waren voor Nederlanders en Jacques van der Meulen deelde met Van Beek Calkoen de eerste plaats van de Coupe des Glaciers, de prijs voor individuele rijders. Door loting kreeg Jacques van der Meulen de eerste plaats, Van Beek Calkoen de tweede.

De Ford van Van Abbe (foto: Jacq v.d. Meulen)
De Ford van Van Abbe (foto: Jacq v.d. Meulen)
Banden oppompen met fietspomp
Banden oppompen met fietspomp

Ook in de categorie teams was de overwinning een Nederlandse aangelegenheid: die ging naar het  team Wieleman, dat met drie Fords deelnam.

Te vroeg bij de finish
Te snel gereden!

Ford roemde de kwaliteiten van zijn auto's natuurlijk uitgebreid in advertenties!

Bronnen: Ford-Wereld en diverse kranten (Delpher)

Vooraan J. v.d. Meulen, als derde Van Abbe
Vooraan J. v.d. Meulen, als derde Van Abbe
De Coupe des Glaciers
De Coupe des Glaciers
Foto: Polygoon (bron: Sport in Beeld, 15 aug. 1933)
Foto: Polygoon (bron: Sport in Beeld, 15 aug. 1933)
Jacq v.d. Meulen en Lex van Strien
Jacq v.d. Meulen en Lex van Strien
Advertentie Van der Meulen-Ansems (ED 7 aug. 1933)
Advertentie Van der Meulen-Ansems
(Eindhovensch Dagblad 7 aug. 1933;
met dank aan Paul Vlemmings)

Kentekens bij dit verhaal

N-4705N-28626

Door bezoekers

Beste Irma Ramselaar-van der Meulen,
Afgelopen weekend was ik aan het (race)fietsen in Zuid Limburg en toen passeerden een hele rits T-Fords van de T-day ralley. Mijn opa, heb ik nooit echt gekend, was Tom Wieleman. Ik dacht ik google eens en toen trof ik jouw artikel aan. Het huis van mijn opa en oma en de Ford garage van mijn opa zijn in de eerste oorlogsweek verwoest door het bombardement op Rotterdam. Bij mij en mijn broers en zus thuis liggen nog foto's en overig zaken van mijn opa uit de jaren 30. Ook heb ik wel eens een door het vuur half verwoeste troffee gezien. Volgens mij mbt de Alpenrally. Ik zou dat eens uit kunnen zoeken. Ik ben benieuwd of jij meer weet van onze opa en zijn rally verleden? Met vr gr Ben Poelman

Tom Wieleman werd 3e tijdens de Alpenrit in 1933.

Reageer