Overslaan en naar de inhoud gaan

Met de motor op het slagveld

door René Bastiaanse op 22 juli 2015

Kenteken bij dit verhaal

N-8561

Door bezoekers

Louis van Telgen zei op 21 oktober, 2015 - 15:13

Deze mobiele brancard was een product van de DAF fabrieken. Word hier beproefd bij het regiment wielrijders. De trekkende motorfiets was een FN waarvan er een paar gekocht waren net voor de inval door het Nederlandse leger. Trouwens onder dit nummer reed eerder een Eysink mitrailleur motorfiets bij het regiment wielrijders.

Ruud van Bijnen zei op 22 oktober, 2015 - 18:58

De verwijzing naar N 8516 is een typefoutje denk ik. De FN motorfiets dateert uit begin jaren dertig lijkt me, dus zou die niet veel eerder dan vlak voor de Duitse inval zijn aangeschaft?

BHIC Paul Huismans zei op 23 oktober, 2015 - 10:38

@Ruud van Bijnen. De koppeling aan N-8516 was inderdaad een foutje. Op de nummerplaat van de motor op de foto is duidelijk N-8561 te lezen. We hebben het hersteld. N-8561 is in 1922 uitgegeven aan de commandant van het Bataljon Wielrijders. Natuurlijk kan het nummer op verschillende voertuigen zijn gebruikt in de loop van de tijd.

Met vriendelijke groet

Louis van Telgen zei op 23 oktober, 2015 - 20:28

Zo als ik al eerder opmerkte, weet dit nummer eerst gebruikt op een Eysink motorfiets waarop een mitrailleur vervoerd werd. Deze Eysink motorfietsen werden later vervangen door de BMW en BSA combinaties (met zijspan) uit de jaren dertig, echter deze kregen alle een eigen nummer. De oudere nummers van de Eysink motorfietsen zijn in enkele gevallen opnieuw gebruikt, in dit geval voor een FN motorfiets die hoofdzakelijk als ordonnans motorfiets werd gebruikt.

Ruud van Bijnen zei op 23 oktober, 2015 - 23:18

Maar waar ik benieuwd naar ben: welke aanwijzingen zijn er dat die FN motorfietsen pas vlak voor de Duitse inval werden aangeschaft en niet begin jaren dertig? Zie mijn eerdere vraag.

Louis van Telgen zei op 24 oktober, 2015 - 15:44

Volgens de bronnen zouden er een klein aantal motorfietsen gekocht zijn tijdens de mobilisatie. Voor die tijd (jaren dertig) had men vooral Harley-Davidson, BMW en BSA motorfietsen gekocht. De gekochte motorfietsen zouden FN 350cc en FN 500cc motorfietsen zijn welk geleverd werden aan de regimenten wielrijders. Daarnaast zouden er ook enkele Sarolea 600cc, Royal Enfield, Triumph en DKW NZ350 motorfietsen zijn gekocht, waarvan de laatste twee hoofdzakelijk ondergebracht waren bij de politietroepen. De DKW motorfietsen zouden zelfs pas in 1940 geleverd zijn.

Hallo Louis,

interessante informatie! Vooral over de DKW NZ350's. Is hier ergens meer informatie over te vinden? Zijn er relevante boeken te koop?

Reageer

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.