De Van Vlijmen betrouwbaarheids- en prestatierit
Harry Vlemmings wint op zijn Saroléa
Op zaterdag 17 en zondag 18 april 1926 wordt de derde en laatste Van Vlijmen betrouwbaarheids- en prestatierit voor motoren en automobielen verreden. Hoofdprijs is de Gouden Kelk. De rit is vernoemd naar de Haagse organisator Willy van Vlijmen.
Aan de rit doen negen auto’s, 25 solo motorfietsen en vijf motorrijwielen met zijspan mee. Het doel van de wedstrijd is volgens het Algemeen Handelsblad van 18 april 1926 het testen van het uithoudingsvermogen en de betrouwbaarheid van de “... hoe langer hoe meer geperfectionneerde techniek en constructie van het hedendaagsch benzinevoertuig, alsmede het uithoudingsvermogen en de betrouwbaarheid waarop het dientengevolge aanspraak op maakt, te toetsen aan geformuleerde proeven. De bestuurders moeten eveneens in staat zijn een bepaald parcours met strikte regelmaat te volgen en met een matig gemiddelde af te leggen, zoowel bij nacht als bij dag. Daarenboven werd hun de gelegenheid geboden op eenzame heidegronden, land- en zandwegen blijken te geven van vaardigheid, bekwaamheid, van kalmte en overleg.”
De start is om half een ’s nachts in Doorn voor de eerste etappe naar Maastricht, waar de eerste deelnemers rond half acht aankomen. Twee uur later alweer begint de volgende uitdaging: een rondje Zuid Limburg met als eindpunt weer Maastricht. Na een korte pauze wordt alweer gestart voor het vervolg van de rit naar Venlo. De tweede dag begint om acht in de ochtend uur met snelheids- en remproeven op een droge heide met mulle plekken tussen Venlo en Horst. De snelheidsproef op een cirkelvormige baan is 1 km lang en wordt zowel met staande als met 500 meter vliegende start verreden. Bij de remproef is het de bedoeling om zo snel mogelijk na 150 meter op de finishlijn stil te staan. De rit wordt afgesloten met een 112 km lange betrouwbaarheids cross-county-rit van Grubbenvorst via de Peel, Geldrop, Eindhoven, Oirschot en Boxtel naar finishplaats Vught.
Onder aanmoediging van ruim 25 medeleden van de Motorclub “Het Zuiden” (M.C.Z.) wint Harry Vlemmings (1898-1952) met zijn Saroléa de Gouden Kelk, de prijs voor de beste prestatie in de trajecten in de gezamenlijke klassen voor motorrijwielen en automobielen. Ook wint hij de eerste prijs in de categorie motorrijwielen. Het Eindhovens Dagblad van 27 april 1926 meldt nog “Alleen zij, die met de M.C.Z. op 18 april naar Venlo zijn getrokken om deze Van Vlijmenrit van nabij te zien, kunnen ten volle beseffen wat het zeggen wil in een dergelijk zware rit het puikje van de Nederlandsche wedstrijdrijders te verslaan.”
De foto is uit het blad Auto Leven van 5 mei 1926.
Reageer