De Silver Ghost van AaBe

Een vorstelijke voertuig

door Frans Kense op 10 december 2014

In 1921 kocht Adolf van den Bergh (1879-1956), de oprichter van de Tilburgse AaBe Wollenstoffenfabriek,  in Engeland een 40/50 h.p. chassis van een Rolls-Royce ‘Silver Ghost’ met nummer 63-TE en een zescilinder motor met nummer N 484 (7,5 liter - 45 pk), die 1 op 1 liep en een snelheid haalde van ongeveer 115 km per uur.

Het geheel werd getest en afgeleverd door de Rolls Royce fabrieken in Derby op 22 januari 1921. Mogelijk is dit de eerste Silver Ghost in Nederland geweest. Bij aflevering door de fabriek bestond de ‘auto’ dus uit een chassis waarop de klant zelf een bovenbouw moest laten zetten. Het werd een vorstelijke voertuig van zes meter lengte en een gewicht van vier ton!

Gegevens over de carrosseriebouw zijn bewaard gebleven. De eerste offertes van de “Fabriek van Rijtuigen en Automobiel-Koetswerken Van Rijswijk” uit de Van Alphenstraat in Den Haag dateren van februari 1921. De aangeboden carrosserie was een “limousine demontable op Rolls Royce chassis, met vasten kap boven den chauffeur”,  uitgevoerd in blauw met monogrammen op de deuren. De prijs was fl. 8.800, nu (prijspeil 2013) zo’n € 54.500. Het interieur was ingericht “met muisgrijs laken, tapijt, zijden gordijnen en passement, drie lampen, bagagenet, bloemvaas en parapluringen”.

Voor het Hollandse klimaat een prima carrosserie, maar voor de zomer mocht het wat luchtiger. Daarom werd de bovenhelft van de carrosserie samen met de deuren demontabel gemaakt, en was de auto desgewenst tot een cabriolet met halve deuren om te bouwen. De voorruit kon men daarbij naar voren klappen.

Volgens de overlevering was er een telefoontje om vanaf de achterzitting met de chauffeur te communiceren. De passagiers beschikten ook over een zilveren bloemenvaasje en twee houten toiletkastjes met flesjes. De benzinetoevoer werd vanuit de tank achter op de auto met luchtdruk geregeld. Onderweg moest de chauffeur dan ook regelmatig de druk op peil houden met een handpomp op het dashboard. Ook op luchtdruk was de hoorn (claxon), die de tonen van de Big Ben produceerde.

Vanaf 1920 werden bijna alle Rolls Royces standaard geleverd met de iconische “Spirit of Ecstasy” op de radiatorknop. Adolf van den Bergh vond deze engel echter te opzichtig (of wellicht te “bloot”) en hij is dan ook al snel gedemonteerd. Hij ontbreekt dan ook op de foto.

De tweede eigenaar van deze auto was G.G. Spier uit Goirle die hem in 1977 verkocht aan de huidige eigenaar, de Nederlander Hans Compter, die in het noorden van Nieuw Zeeland woont. Daar heeft hij een restauratiewerkplaats voor oude auto’s met een enthousiast restauratieteam en een museum met zo’n 100 oude auto’s.

Lees ook: De Silver Ghost van AaBe 2. Een bijzondere auto

Kenteken bij dit verhaal

N-906

Door bezoekers

Reageer