De MCE-trekker
Een foto van mijzelf als 12-jarige op de MCE-trekker. In dit geval was de twee-wegploeg op de achterkant gemonteerd op de plaats waar normaal gesproken het kiepwagentje zat. De handles om een van de ploegscharen neer te laten, zijn te zien.
Er kon ook een maaibalk gemonteerd worden en een poelie om, zoals in ons geval, een zaagmachine aan te drijven met een lange platte riem. Er ontbreekt een lamel in de ‘grille’ aan de voorkant, zodat we de rolhoes die voor de radiator zat, met de hand konden bedienen. Door de rolhoes voor de radiator te brengen, was de motor sneller op temperatuur en konden we dus sneller op petroleum rijden.
De hotspot waar de petroleum voorverwarmd werd, is op de foto ook duidelijk te zien, evenals het aftapkraantje onder aan de carburateur. Daarmee kon je de petroleum aftappen en dan weer overschakelen op benzine. Het was voor ons kleine, gemengd bedrijf een ideale trekker. Te beschouwen als voorloper van de werktuigdrager.
Aanvulling door Luuk van der Ven
Ik heb deze Munster tractor. Hij heeft een A-ford motor maar er zijn er ook gebouwd met Perkins en Hatz Dieselmotor. Er zijn er nog zo'n 5 overgebleven.
Vanaf 1954 tot 1956 was ik werkzaam bij Munsters Constructie Erp.
Vermoedelijk was men na de Stoomwalsen overgestapt naar de bouw van landbouw trekkers.
Daarmee was Willy Munsters belast en zag diverse tractoren en dorskasten de werkplaats bezetten. Als leerling was ik oa. werkzaam bij de bouw van transsportbanen voor de Melkverwerking in hetzelfde gebouw.
@ Rini de Groot. Dank voor deze informatie. Zo leren we ook meer over het bedrijf van Munsters. Ze maakten dus meer dan alleen voertuigen.
Reageer