Brabander in de Rally van Monte Carlo

Ernest Mutsaerts uit Tilburg

door Frans Kense op 2 mei 2016

De bekendste Monte Carlo rallyrijder die Nederland ooit heeft gehad was oud-KLM medewerker Maus Gatsonides (1911-1998). Maar Brabant heeft in de dertiger jaren nog enkele bekende Rallyrijders gehad, zoals de garagehouders Jac. van der Meulen en Knegtel. Indrukwekkend was het doorzettingsvermogen van de Tilburgse rallyrijder Ernest Mutsaerts (1894-1962). Als wollenstoffenfabrikant trouwde hij in 1920 en woonde vervolgens in de nieuw aangelegde Prof. Donderstraat 31.

 Ford Wereld juni 1934 De Monte Carlo-rally (MC) wordt doorgaans in januari gereden en vaak onder barre omstandigheden. Volgens de krantengegevens begon de heer Mutsaerts in 1930 als co-piloot met zijn eerste MC-rally. Vervolgens komen we hem in de dertiger jaren regelmatig tegen, zoals in 1933 met als startplaats Boekarest als één van de negen Nederlandse deelnemers . En tenslotte in 1939 met drie Nederlandse equipes, vertrekkend vanuit Palermo. In die jaren was het gebruikelijk dat men in de landelijke en in de regionale dagbladen uitgebreid inging op de deelnemers en de uiteindelijke resultaten.

 Ford Wereld juni 1934

Over de avonturen en resultaten van Ernest Mutsaerts is weinig bekend. 

  • Over de MC-rally in 1934 bij het afsluitende diner : ‘Verschillende deelnemers hebben van hun ervaringen verteld, waarbij vooral het verhaal van de gestrande equipe van den heer E. Mutsaerts, buitengewoon insloeg bij de toehoorders.’ Details ontbreken.
  • Van de Harzrit in april 1934 bestaat nog het bijgaande verslag in ‘Ford Wereld’, met de heer Mutsaerts in rally-uitmonstering en drie keer kenteken N-8371.
  • In januari 1938 eindigde het team-Mutsaerts-Kouwenberg op de 4e plaats in de MC-rally.

Aanvulling 1 augustus 2018

Bron: Nieuwe Tilburgsche Courant van 11 januari 1935
Bron: Nw Tilb. Courant van 11 januari 1935

Er is toch wel meer bekend over de deelname van Ernest Mutsaerts aan de Rally van Monte Carlo.

In 1935 startte hij met Gerard Bakker Schut en André Kouwenberg in een Ford V8 vanuit Tallinn in Estland. Het team eindigde op de 7e plaats en ontving bovendien de Cup van de KNAC.

Bron: Nieuwe Tilburgsche Courant van 30 januari 1935
Bron: Nw Tilb. Courant van 30 januari 1935

In 1937 deden Bakker Schut/Mutsaerts weer mee, nu met een Lincoln, ze werden 26e; in 1938 vormde hij een team met Kouwenberg in een Ford V8. Zij eindigden als vierde.

 

Bron foto's: Nieuwe Tilburgsche Courant van 11 januari en 30 januari 1935

John Roovers

Kenteken bij dit verhaal

N-8371

Door bezoekers

Reageer