N-92523
A.N.A. Donders
Hoogstraat 60 Oisterwijk verstrekt 1950
Aanvullende informatie
Heel kort heeft mijn vader, Anton Donders, zijn eerste auto gehad. Op foto's van 1952 is reeds een andere auto, een Morris Minor, met het betreffende kenteken te zien. Mijn moeder, Agnes Donders-Antonis, vertelde voor haar overlijden het volgende verhaal bij deze foto:
"Onze eerste auto was een Morris. Daarmee reden we ook naar Turnhout (haar geboorteplaats). Die eerste auto hadden we tweedehands gekocht. Maar toen Anton ermee ging rijden, wilde hij maar niet vooruit. Zelfs de fietsers reden ons voorbij. Anton maakte zich kwaad over de verkoper en zei: “hij heeft ons bedrogen”. Maar uiteindelijk bleek hij niet de juiste versnelling te gebruiken… Hij had dan ook geen rijles gehad, want dat was in die tijd nog niet verplicht. Je kocht gewoon een auto en ging rijden."
Mij is niet duidelijk of deze eerste auto op de foto's inderdaad een Morris was [Het was een Aero-Minor, zie reactie hieronder. Red.]. Wel is zeker dat mijn ouders in 1950 met hun eerste auto op vakantie gingen in de Belgische Ardennen.
De tweede auto hadden mijn ouders in 1952 en zeker nog in 1957. Hierbij gevoegd drie foto’s met het oude persoonlijke kenteken, en de laatste, uit 1956, met het nieuwe kenteken. [NB Dit was wel een Morris Minor, zie reactie hieronder. Red.]
De broers Ad en Anton Donders (* Tilburg en † Oisterwijk resp. 1921-2010 en 1925-1986) startten samen eind 1946 een fabriek in Oisterwijk. Dit bedrijf was aanvankelijk gericht op boekbinden en het maken van schoendozen (cartonnage). Ad was bedrijfsleider geweest van een boekbinderij. Anton was boekhouder. In de zaak leidde Ad voornamelijk het fabricageproces, terwijl Anton de boekhouding, in- en verkoop deed. In verband daarmee fietste Anton aan het eind van de jaren 1940 heel de omgeving af, langs de vele schoenenfabrieken, vooral ook richting Waalwijk en de Langstraat. Het was dé reden voor hem om in 1950 een auto aan te schaffen. Vele keren konden wij als kinderen horen hoe zuinig Pa op zijn auto was. Er mocht toch maar niets aankomen! Een ander dan hij mocht niet in zijn auto rijden, want hij had de auto nodig voor de zaak.
Op oudjaarsdag 1954 werd de firma gewijzigd in "Cartonnagefabriek Gebr. Donders N.V." (sinds begin jaren 1970 een B.V. ). In 1983 werden de aandelen verkocht. In 2000 eindigde het bedrijf na de dood van de opvolger.
Dominique Donders
Als bijzonderheid kan ik nog toevoegen bij de eerste auto: onlangs vond ik een ANWB Auto-Atlas(je) uit 1949, dat door mijn vader of moeder moet zijn gekocht, in onmiddellijke samenhang met de aanschaf van hun eerste auto in 1950.
Aardig is dat er enkele aantekeningen in zijn gemaakt. Een zus van mijn vader trad in 1963 in bij de zusters van de Goede Herder. Zij zat op het noviciaat in Bloemendaal. In de kantlijn bij de kaart van Haarlem is de route er naar toe geschreven. Zo lang bleef het atlasje in ieder geval nog in gebruik!
Dominique Donders
Deze auto is geen Morris Minor, maar een Tsjechische Aero-Minor die geproduceerd werd door Jawa, bekend van de motorfietsen. De auto is gebouwd tussen 1946 en 1951. Dan is de fabriek overgenomen door Skoda.
Bedankt Ad, het merk staat er nu bij.
Met vriendelijke groet
De tweede auto, op de foto's 3, 4, 5 en 6, is wel een Engelse Morris Minor.
@Ad van Zelst. Bedankt voor die informatie. Ik vermoedde het al, maar was onvoldoende zekr. Maar nu staan merk en type erbij.
Met vriendelijke groet
Reageer