Overslaan en naar de inhoud gaan

N-470

Uitgegeven in 1906

E.J.P. Leurs

Sint-Oedenrode verstrekt 1906

F.J.F. Leurs

Sint-Oedenrode vervallen 1927

H.L.M.H. Gudde

A 387 Sint-Oedenrode verstrekt 1927

H. L. M. H. Gudde

Sint-Oedenrode vervallen 1939

L. H. v. d. Kamp

Kofferen A 278 Sint-Oedenrode verstrekt 1939

Door bezoekers

Willie Damen van de Mosselaer zei op 16 juli, 2015 - 14:28

N-470
Eigenaar: Antoon Jozef Marie Hubert Gudden
Beroep: Tabaksfabrikant
Woonplaats: Sint-Oedenrode, Dijk A 397
Merk: Ford
Jaar: 1925
Motornummer: 9279428
Chassisnummer: 60
Aantal cilinders: 4
Bandenmaat: 730 x 130
Zitplaatsen: 2
Soort der carrosserie: Torpedo
Chauffeur die het motorvoertuig gewoonlijk bestuurt:
Naam: Henri Louis Marie Hubert Gudden
Geboren: 5 november 1900
Wonende: Sint-Oedenrode, Dijk A 385

vlubico zei op 16 september, 2015 - 17:25

De gegevens van Willie Damen slaan duidelijk niet op de auto op de bijgaande foto, dat is een Pontiac 1952.

BHIC Paul Huismans zei op 17 september, 2015 - 07:51

@vlubico. Inderdaad, maar zoals je bekend zal zijn: dat hoeft ook niet. Je nam het nummer mee van het ene naar het volgende voertuig en kon zelfs meer auto's of motoren tegelijk met hetzelfde kenteken bezitten. Het nummer identificeert dus niet een voertuig, maar zijn bezitter. N-470 is in de loop van de periode, voor zover we nu weten, in handen van drie verschillende eigenaren geweest.
Met vriendelijke groet.

RobRuijs zei op 19 april, 2017 - 22:33

De genoemde eigenaar heette Antoon Joseph Marie Hubert Gudde

C Gudde zei op 1 februari, 2020 - 11:49

Genoemde eigenaar heette wel degelijk Gudden; het was mijn grootvader. Waarschijnlijk is bij verhuizing van de familie van Sint-Oedenrode naar Den Haag de laatste 'n' verdwenen en
leven wij voort onder de naam Gudde.

BHIC Paul Huismans zei op 3 februari, 2020 - 12:59

@ C. Gudde. Blijkbaar is er al eerder verwarring over geweest. Wij hebben ons niet gebaseerd op de burgerlijke stand (daar wordt de officiële spelling vastgelegd), maar op de lijsten van uitgegeven en vervallen nummerbewijzen van de ANWB. Hierna ziet u de inschrijving uit 1927 en de intrekking uit 1939. In beide gevallen is ook daar de spelling "Gudde" al gebruikt.

uitgifte van N-470, 1927

 

Vervallen van N-470, 1939

 

Piet Schijndel van zei op 31 januari, 2024 - 15:32

Blijkbaar is het kenteken later over gegaan naar de familie van de Kamp en die zette het op een Ford. Hoe zit dat eigenlijk als de kentekens opnaam stonden?

BHIC Paul Huismans zei op 5 februari, 2024 - 11:53

De kentekens waren inderdaad persoons- of bedrijfsgebonden. Je hield hetzelfde kenteken dus als je je motorvoertuig verving. Niettemin was het wel mogelijk om een nummerbewijs - zoals ze officieel heten - in te laten trekken of over te laten schrijven op een andere naam. Vaak is er dan wel een connectie tussen de oude en de nieuwe houder, bijvoorbeeld een familierelatie of een economische relatie (een of meer bedrijven of eigenaren daarvan).

In de regel worden de provinciale nummerbewijzen namelijk niet overgeschreven op een andere eigenaar (zie het verhaal Koop geen dure nummerplaten meer!). Maar de commissarissen van de Koningin hebben de bevoegdheid daarop uitzonderingen te maken. En dat doen ze ook, maar per provincie heel verschillend. Er is daardoor zelfs handel ontstaan in lage nummers, want die hebben meer status!

Reageer

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.