N-40870
W. Lamberts
Voorterweg 34 Eindhoven verstrekt 1935
Aanvullende informatie
Foto's 1 t/m 4
Op de weg van Roermond naar Horn moet donderdagmorgen 16 juli 1936 de personenwagen van een Amsterdammer uitwijken voor een fietser. Dat gaat niet helemaal goed want zijn wagen raakt in een slip. Net op dat moment komt de vrachtwagen [aanvulling: International C-serie; zie reactie hieronder. Redactie] met aanhanger van expediteur Lamberts uit Eindhoven aanrijden. De slippende Amsterdammer raakt de vrachtwagen waardoor de chauffeur ervan, een zoon van Lamberts, de macht over het stuur verliest. Helaas gebeurt dit alles op een brug, waardoor de vrachtwagen met donderend geweld door de brugleuning heen acht meter de diepte induikt. Ook de aanhanger die achter de truck hangt verdwijnt naar beneden. Chauffeur W. Lamberts en zijn metgezel, P.J. van den Nieuwenhof, kunnen ongedeerd de op zijn kop terecht gekomen een in elkaar gedrukte cabine van de vrachtwagen verlaten. In de open aanhanger, geladen met 9.000 kilo graan en kunstmest, blijkt onder het dekzeil nog een passagier te zitten. Nóg een zoon van Lamberts, de 15-jarige Antoon. Hij wordt er vanaf geslingerd en komt ook naast de weg in het dieper gelegen weiland terecht. Wonder boven wonder maar even bewusteloos en verder op wat schrammetjes na ook ongedeerd. De personenwagen loop slechts lichte beschadigingen op. Vrachtwagen en aanhanger komen er, totaal vernield, slechter vanaf.
Foto 1: de ravage, gezien vanaf de brug
Foto 2: de ravage van vrachtauto en aanhanger onder de brug
Foto 3: kapotte brugleuning en toeschouwers op de brug en vrachtwagen op zijn kop
Foto 4: de “ongedeerde slachtoffers” bij de ravage
Bronnen: Limburgs Dagblad, Provinciale Noordbrabantsche Courant 17 juli en Mooi Limburg 25 juli 1936
Paul Vlemmings
Foto 5
Drie vrachtwagens van transportbedrijf W. Lamberts staan opgesteld bij de weverij in de Stuiverstraat in Eindhoven. [aanvulling: resp. een International bouwjaar circa 1932 en een International bouwjaar circa 1935; zie reactie bij N-20653. Redactie] Op de foto staat, volgens Jan Snijders, o.a. Willem Lamberts, de zoon van de 'Bittere' Fried Lamberts, die de eigenaar was van het café in de Stuiverstraat. De foto zou rond 1938 zijn gemaakt.
Van twee vrachtwagen is het kenteken leesbaar: behalve de N-20653 links is dat de N-40870 in het midden. Van de vrachtwagen rechts is de nummerplaat niet te zien. Op naam van W. Lamberts zijn vier provinciale nummerbewijzen afgegeven. De vrachtwagen rechts zal N-46081 of N-46082 op de nummerplaten hebben gehad.
Michel Janssen
Foto 6
Twee Magirus-vrachtauto's [aanvulling: of toch niet? Zie reactie hieronder. Redactie]van transportbedrijf Gebr. Lamberts.
Bron: Stichting Eindhoven in Beeld, fotonummer 14380
Met dank aan Jan van Weert voor de tip.
de ongelukkige truck is een International C-serie. Ik heb een beetje moeite met die laatste foto. Het Magirus merkteken staat er prominent op ja, maar de trucks hebben heel veel weg van FWD 4x4 ex-legertrucks, waar iemand een betere cabine op heeft gezet en een Magirus dieselmotor in heeft geplaatst... of vergis ik me?
Er werden, als ik het goed begrepen heb, wel Magirus motoren ingebouwd in vrachtwagens van een ander merk. En het logo van Magirus kwam dan prominent op de grille. Is dat ook hier aan de hand, denk je?
dat zou heel goed kunnen. Nederlandse transportondernemers hadden liever zo'n zuinige Magirus diesel dan die benzineslurpers uit Amerika.
Reageer