N-3

Uitgegeven in 1906

S.L.E.M. Fick

Oosterhout verstrekt 1906

Aanvullende informatie

De auto van Fick bij het huis aan Heuvel 12 in Oosterhout. De beide honden waren eigendom van de familie.
Bert Rompa

Aanvullende informatie 2

De auto met kenteken N-3 stond op naam van mijn opa S.L.E.M. Fick uit Oosterhout. Op een foto de auto in de garage met bumperschade en op de andere foto de auto met mijn opa en achter het stuur Gerrit Ligtvoet.
Merk en type van de auto is mij nog onbekend.

Gerrit Ligtvoet had een autobedrijf voor het verhuren van auto's en commissiehandel in deze voertuigen. Mijn opa was eigenaar van N.V. Sigarenfabriek "Lombok" (v/h S. Fick opgericht 1830) en was ook mede eigenaar van het autobedrijf. Het bedrijf van auto verhuren heeft 2 jaren verlies gedraaid maar sloot uiteindelijk de balans op 1 januari 1914 af met een winst van  fl. 1,39.

Peter Fick

Aanvullende informatie 3

N.V. Stoomkoffiebranderij Canton, voorheen Fick
N.V. Stoomkoffiebranderij Canton, voorheen Fick

Sigebertus Ludovicus Emile Maria Fick (1883-1964) was een telg uit het vooraanstaande geslacht Fick dat een belangrijke rol speelde in het maatschappelijk leven van Oosterhout.

Hij had een groothandel in koloniale waren, tabak, thee en koffie en was behalve sigarenfabrikant ook directeur van de Oosterhoutse Bank (huisbankier van de gemeente) en aandeelhouder/directeur van “Het Rutschelbosch, Maatschappij tot Exploitatie van Onroerende Goederen”, de maatschappij waarin de familie Fick haar grondbezit had ondergebracht.

Door bezoekers

Volgens mij is het een Dodge.

Om precies te zijn: een Dodge Custom 1946

De auto met de honden uit het raam lijkt mij een A-Ford Victoria

Is er een relatie tussen Gerrit Ligtvoet en Garage J. Ligtvoet, Zwembadweg 3, Eindhoven?

De auto met de honden daar zag ik aanvankelijk ook wel een Ford Vicroria in, ofwel een 400A, wat de officiele type-aanduiding is maar daar moest ik bij nadere beschouwing al snel op terugkomen. De rechterbovenhoek van het portier loopt rond wat bij de Ford hoekig is. De wielen zijn volgens mij geen Ford-wielen maar wat vooral het niet-Ford bevestigd is het paravant. Daar is op de rand van de foto nog net een hoek van de ventilatieklep te zien zoals veel auto's dat in de loop der jaren hadden maar waar bij alle Fords model A de tankdop zit met onder het paravant de benzinetank. De brede bies die onder de zijruiten loopt heeft in de aansluiting met de bies onder de voorruit ook een ietwat ander vorm. Dit is weer een geval waarbij het makkelijker is te zeggen wat het niet is dan wat het wel is.

Vervolg op mijn reactie van eergisteren. Zowel D A Ploeg als ik zaten er simpelweg een jaartje naast. Ik had mij nooit voldoende gerealiseerd dat Ford deze bodystyle (officieel convertible sedan) ook voor 1932 nog in het programma had. Want dat is het, en dan niet als 400A maar
400B en de details waarop ik deze auto afkeurde als model A kloppen dan meteen.

De auto met de hondjes er in is een
1932 Ford V-8 B-400 Convertible Sedan
De ander inderdaad een 1946 Dodge Custom

Dank heren, de merken staan nu bij de foto's.
Met vriendelijke groet

Reageer