N-34047
J. Verhoeven
Heesakker 3 Budel verstrekt 1932
Aanvullende informatie
Twee foto's van bussen van Verhoeven, die met dit kenteken hebben gereden. De eerste is een Bedford, gefotografeerd rond 1950. Chauffeur Jan Stevens poseert erbij.
De tweede foto toont een zogenaamde VIPRE-bus. Daarmee werden werknemers naar de DAF en machinefabriek Arenco in Best vervoerd, het zogenaamde VIPRE-vervoer. De "Vervoerscoördinatie Industrieel Personenvervoer Rayon Eindhoven" was een B.V. met als aandeelhouders de grote industrieën (zoals Philips en DAF) en de streekvervoersbedrijven (EMA, BBA, Zuid-Ooster). De VIPRE werd in juni 1948 opgericht en exploiteerde op eigen vergunning personeelsvervoer. Bijna alle Brabantse en veel Belgische ondernemers hebben voor VIPRE gewerkt.
H. Jaspers, Busonderneming en garage Verhoeven te Budel 1934-1991, in: Aa-Kroniek, uitgave van Heemkundekring "De Baronie van Cranendonck" 15 (1996) nr. 4, blz. 198-199 en 203
Met dank aan Jan van Weert voor de tip.
Dit is mijn vader, Jan Stevens, toen 24 jaar oud. Inmiddels overleden 1926-2005. Mooi om dit voorblij te zien komen
@ Trudy Seelos Stevesns. Wat leuk om te horen! Is je vader lang buschauffeur geweest?
Hoi Paul. Exacte tijd weet ik niet. Ik kan me wel nog herinneren dat mijn vader busexcursies reed. Ik zal toen een jaar of 6 geweest zijn. Mijn vader had toen ook een garage/takel bedrijf. Ik ben geboren in 1966
Dan moet hij toch een behoorlijke tijd bussen hebben gereden, Trudy. De foto moet van rond 1950 zijn geweest. In 1966 waren de provinciale kentekens trouwens allang uit het straatbeeld verdwenen: in 1951 werden de landelijke kentekens ingevoerd en in 1956 verdwenen de laatste provinciale nummers uit het straatbeeld.
Als je nog een foto van je vader bij zijn takelwagen hebt (als die tenminste een provinciaal kenteken heeft gehad) kunnen we natuurlijk bij zijn eigen kenteken zetten. Ik vind in Budel trouwens alleen een M. Stevens met een provinciaal kenteken...
Die takelwagen had geen provinciaal kenteken. Was al uit een latere periode.
Dank voor de informatie, Trudy. Dat verklaart veel.
Reageer