N-3157
Philips' Gloeilampenfabrieken N.V.
Eindhoven verstrekt 1917
Aanvullende informatie
Foto 1
De eerste auto’s reden waarschijnlijk alleen overdag; afbeeldingen uit die tijd tonen ze immers nog zonder verlichting. Toen de avonturen van die automobielen ook in de avonduren zijn beslag kreeg kwamen er lampen op.
Carbit lampen. Je zag er niet veel meer door, maar iets was ook toen al beter dan niets. Door de uitvinding van de elektrische gloeilamp komt daar verandering in en krijgen ook auto’s elektrisch licht. Maar die lampen zijn dan weer té goed. Ze verblinden de tegenliggers, wat ook weer niet de bedoeling is. In 1925 komt ook daar verandering in. Philips introduceert de Duplo-lamp. Die heeft twee gloeidraden in plaats van één, waarvan er eentje door een kapje de verblinding van tegenliggers tegengaat. Onder het motto “Het is een zaak van publiek belang” kondigt Philips demonstraties van deze innovatie aan. Bij een van die gelegenheden, die bij Amsterdam op 22 januari 1925, legt ook een fotograaf het effect van die nieuwe Duplo-lamp vast op de gevoelige plaat. Het Algemeen Handelsblad publiceert die foto’s een dag later, met daarop duidelijk zichtbaar het kenteken van een van de automobielen [aanvulling: een V8 Cadillac uit de eerste helft van de jaren twintig; zie reactie hieronder. Redactie] van de Philips Gloeilampenfabrieken N.V. En natuurlijk duidelijk zichtbaar het verschil tussen een gewone gloeilamp (links) en de nieuwe Philips Duplo-lamp (rechts dus).
Bron: Algemeen Handelsblad van 23 januari 1925 (ochtend- en avondeditie)
Foto 2
Toen timmerman B. Clement uit Stratum in 1927 als 10.000e werknemer bij Philips in dienst kwam, werd hij met de auto van Philips thuis opgehaald.
Bron: collectie Regionaal Historisch Centrum Eindhoven (zie ook Ach Lieve Tijd 4. De boeiende historie van Eindhoven, de Eindhovenaren en Philips, blz. 89)
Vermist in 1940
In 1940 werd dit kenteken gebruikt voor een Buick. Dat weten we, omdat hij genoemd wordt op de vierde lijst van vermiste motorvoertuigen, die de ANWB in 1940 publiceerde. Alleen al uit Brabant werden na de Duitse inval ruim 200 voertuigen vermist. Ook Philips ontkwam daar niet aan.
Bron: De Kampioen van 6 juli 1940
De auto op de foto's is een V8 Cadillac uit de eerste helft van de jaren twintig.
Reageer