N-27418
Uitgegeven in 1930
A. Maessen
Leeuwenstraat 28 Geldrop verstrekt 1930
Aanvullende informatie
Foto's 1 t/m 3
Vrachtwagen van de firma Maessen uit Eindhoven. Op de eerste foto staat deze als tweede van links.
Bron: collectie ZWN Transport & Nostalgie
Foto 4
Mijn vader, zittend op zijn trots: een SAROLEA motorfiets, gefotografeerd destijds in Geldrop, voordat de motor werd vervangen door de FORD V8 vrachtwagen. Het kenteken bleef indertijd bij de eigenaar, vandaar dat beide hetzelfde nummer op de kentekenplaat hebben.
H. Maessen
Dit was de eerste vrachtwagen welke mijn vader direct na de oorlog van het Militair
Gezag, voor toen veel geld kon kopen,
Mijn broer was destijds in militaire dienst, in gedeeld als chauffeur bij een Engelse legereenheid van de Aan en Afvoertroepen, en hij had deze Ford V8, geheel onklaar gemaakt , door terug trekkende Duitse Soldaten , langs de kant van de weg ontdekt.
Het bij het kenteken vermelde adres is mij niet bekend, maar zal wel door het miltair gezag als zodanig destijds aangegeven zijn, toen de Ford weer rijklaar, "Getaxeerd" !!!!
werd.
@ H. Maessen. Dat is nog eens een mooie manier om aan een vrachtwagen te komen!
Het kenteken is volgens onze bron (een door de ANWB gepubliceerde lijst van uitgegeven kentekens, zie foto) al in 1930 afgegeven op het adres Leeuwenstraat 28 in Geldrop (zie foto). Dat is althans wat onze bron vermeldt. Vermoedelijk heeft er voor - en misschien ook tijdens (een gedeelte van) - de oorlog vermoedelijk nog een andere auto of motor met dit kenteken rondgereden.Goed gezien meneer Huismans, maar als U op de aangegeven lijst van de ANWB kijkt, zie je als bezitter van het kenteken N 27418 staan de NAAM van A. Maessen Leeuwenstraat 28 te Geldrop, toen in bezit van een motorrijwiel SAROLEA zie foto. En Uw opmerking dat het een mooie manier is om aan een vrachtwagen te komen, en mijn omschrijving van de dure AANKOOP, geeft aan dat U geen besef heeft, dat in mei 1940 hetzelfde Militair Gezag, de 4 verhuiswagens vorderde, en er GEEN gulden ooit voor is betaald, en mijn vader zijn bedrijf meteen ophield met bestaan, !!!!
@ A. Maessen, ik doelde niet op de dure aankoop, maar op de manier waarop uw broer de vrachtwagen ontdekte. Rond het begin van de oorlog heeft niet alleen het Nederlandse leger, maar ook de in Nederland gelegerde Fransen en de Duitse Wehrmacht allerlei voertuigen gevorderd, of domweg meegenomen. In juni 1940 begon de ANWB lijsten te publiceren van vermiste motorvoertuigen. Daarop staan ruim 800 voertuigen, waarvan 207 uit Noord-Brabant.
En dat zijn dan alleen nog de vermiste voertuigen. Die van uw vader zijn blijkbaar 'regulier' gevorderd en dus niet vermist. Dat dit uw vader zijn bedrijf heeft gekost is wel heel zuur. Is hij na de oorlog opnieuw begonnen? Ik zie in onze gegevens zeven provinciale kentekens op zijn naam staan.
Beste Paul Huismans,
Bedankt voor het korekte antwoord, mijn reaktie was misscjien wel wat scherp, maar inderdaad, mijn vader heeft na de oorlog in 1946 weer een bedrijf met veel moeite suksesvol opgebouwd, en wel juist met die betreffende duitse FORD V8., later was tot ca 1950 alleen ex US militair materiaal beschikbaar, en
werd uiteraard DAF een zeer geschikte bedrijfswagen.
@ H. Maessen. Inderdaad was kort na de oorlog vooral ex-legermaterieel beschikbaar. Hier verkopen was natuurlijk goedkoper dan terug naar huis brengen. Bovendien konden de bevrijde landen de wagens en motoren goed gebruiken.
Het is goed te horen dat uw vader zijn ondernemersgeest niet heeft verloren en na de oorlog 'gewoon' weer opnieuw begonnen is. Knap hoor!
Reageer