Overslaan en naar de inhoud gaan

N-252

Uitgegeven in 1906

J.A. Boland

Schijndel verstrekt 1906

Door bezoekers

Jan van Weert zei op 18 december, 2018 - 14:28

In Rond die Cluse, heemblad van de heemkundekring Schijndel, 2018 nr. 3 staat een uitgebreid artikel over deze eerste automobilist van Schijndel.

L. van Doornmalen zei op 21 januari, 2020 - 09:51

Goedendag. Wat rondsurfend kwam ik de foto tegen van de auto van J.A. Boland, die ook in de twintiger jaren van de 20e eeuw lid is geweest van de gemeenteraad van Schijndel. Over deze J.A. Boland heb ik nog wat aanvullende informatie over die ik hieronder graag deel.
Uit: De bezitsgeschiedenis van Slot Well (Huis van Malsen), onderdeel n.a.v. persoonlijk archiefonderzoek m.b.t. Kasteel Ammersoijen en Slot Well
De volgende eigenaar werd Johannes Arnoldus (J.A.) (Arnold) Boland (geboren te Well op 04-12-1880 en overleden te Well op 21-01-1963, bijgezet in het familiegraf te Ammerzoden op 26-04-1963). Hij trouwde met Hendrica Machelina Louisa Baronesse van Slingelandt (geboren op 18-07-1880 te Amsterdam, overleden op 15-05-1965 te Vught en begraven op 19-05-1965 te Princenhage), de dochter van baron van Slingelandt en verwierf door aankoop van zijn schoonmoeder Mevr. Baronesse van Slingelandt-Eidsma, Slot Well in 1920. Deze J.A. Boland startte in 1903 als opzichter van de steenoven Molenhei in Schijndel en trad daarmee in dienst van de eigenaar J.W. van der Elst uit Zaltbommel en werd in 1906 directeur van deze steenoven. In die hoedanigheid kon hij het zich veroorloven om de eerste auto aan te schaffen die in Schijndel reed. Deze auto had als kenteken N-252. Toen in 1918 de Nederlandse Spoorwegen besloten om een nieuw hoofdgebouw te bouwen in Utrecht werd besloten om Molenhei over te nemen om zelf de benodigde stenen te gaan produceren. Daarna werd de steenoven omgevormd tot timmerbedrijf en –werkplaats voor de NS, die daarmee geboren was. Na de succesvolle bouwwerkzaamheden is in 1921 de NV Spoorwegbouwbedrijf opgericht in Schijndel, dat in 1952 verhuisde naar Maarssen en de naam veranderd werd in Strukton. J.A. Boland werd de directeur van dit Spoorwegbedrijf tot 1945. In 1934 liet hij een groot stenen leeuwenbeeld, dat voorheen tezamen met 21 andere leeuwenbeelden bij het centraal station van Amsterdam stond en daar plaats moest maken, vanuit Amsterdam per boot naar Well aanvoeren. Op de plaats waar de steenoven van J.H. van der Pant had gestaan werd het beeld gelost en met paard en kar vervoerd naar slot Well waar het een plaats kreeg in de tuin. Daarnaast werd een aanzienlijke restauratie door J.A. Boland van slot Well in gang gezet die ervoor zorgde dat Het Huis van Malsen zijn definitieve vorm en grootte van 10,35 x 8,10 meter kreeg.
De burgemeester van Ammerzoden, Arnoud Jan Herckenrath, betrok in 1929 na zijn huwelijk met Mevr. Alise van den Berg het middengedeelte van Slot Well; de werkzaamheden aan de buitenzijde gingen daarna nog een ruime tijd door. Zo werd b.v. de gracht wat verder uitgediept. Een jaar later vertrok burgemeester Herckenrath; hij had na 6 jaar burgemeesterschap van Ammerzoden een functie aanvaard als burgemeester van Bemmel. De Heer Boland besloot om dan zelf maar op het Slot Well te gaan wonen, in ieder geval gedurende de zomdermaanden. Het beviel hem echter zo goed, dat hij zes jaren achter elkaar gedurende de zomermaanden van Schijndel naar Slot Well verhuisde. De restauratiewerkzaamheden gingen al die jaren gestaag verder. In 1934 was men zover gevorderd dat het poortgebouw als slotstuk van de werkzaamheden op de oude fundamenten opnieuw werd opgetrokken. Aan weerszijden van het poortgebouw zijn toen in opdracht van de heer J.A. Boland wapenschilden aangebracht: aan de ene kant een wapensteen met jaartal 1050, dat zou moeten verwijzen naar de familie Spieringh uit Heusden die indertijd werd gezien als mogelijk oudste bewoner van Slot Well; aan de andere kant een wapenschild van de Familie Boland (een landman met een schepje en een boompje) met jaartal 1921, het jaar dat de familie Boland na aankoop van Slot Well definitief in bezit kreeg. Boven de poort werd in een houten bord de tekst met jaartal “Herbouwd in 1934” aangebracht.
In oktober 1944 moest ook de familie Boland evacueren; het Slot Well werd door de Duisters bezet en in gebruik genomen. Bij terugkomst in juni 1945 trof de Familie Boland het Slot Well danig gehavend aan; minimaal 25 voltreffers hadden grote schade aangebracht aan het kasteeltje en de Duitse bezetters hadden in het Slot veel vernield, geroofd en beschadigd. De oude Heer Boland betrok Monumentenzorg in zijn herstelplannen.
De dochter van het echtpaar Boland-van Slingelandt, Elisabeth Julia Boland (geboren op 26-04-1908 te Schijndel en overleden te Zeist op 25-07-1982, begraven op 30-07-1982 te Ammerzoden) trouwde op 18 mei 1937 in Schijndel, het dorp waar het gezin Boland toen woonde, met Coenraad Hendrik Willem Bastiaan Backer (01-06-1901 te Nijmegen), erft slot Well in 1963. Ten tijde van het overlijden van de moeder van haar man in 1962, woonde haar man Coenraad te ’s-Gravenhage, terwijl ze zelf in Ammerzoden woonde.

BHIC Paul Huismans zei op 21 januari, 2020 - 14:00

@ L. van Doornmalen. Hartelijk dank voor deze uitvoerige informatie. Een goede schets van deze autobezitter!

Charlotte Boland zei op 12 september, 2023 - 19:42

Als antwoord op door L. van Doornmalen (niet gecontroleerd)

Kleine correctie op deze tekst, de directeur van N.V. het Spoorwegbouwbedrijf vanaf oprichting in 1921 tot zijn pensioen in 1943, was de broer van J.A. Boland te weten Ir. A.J. Boland (zijnde mijn grootvader). De Directie was gevestigd te Utrecht. Door tekorten aan bouwmaterialen voor de bouw van onder andere de Inktpot te Utrecht is de Molenheide (toen in bezit van gebroeders Boland) omgebouwd tot timmerbedrijf en bouwplaats voor NS.

BHIC Paul Huismans zei op 18 september, 2023 - 13:46

Als antwoord op door Charlotte Boland (niet gecontroleerd)

Dank voor de correctie, Charlotte.

Reageer

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.