N-203
M.J. de Groot
Prinses Sophiastraat Tilburg verstrekt 1906
Aanvullende informatie
Foto's 1 t/m 14
1906. Michiel de Groot begon met de verkoop van fietsen en motoren in 1898 aan de Karrenstraat te Tilburg. Later verhuisde hij naar de Prinses Sophiastraat 141/129 en Willem II Straat 1239. Hier vertegenwoordigde hij de fietsenmerken All-Right, Gemse, Britannia, Pawnee-Bill rijwielen, Duplex, Rover, Victoria, Concordia, Gloria, Premier, Oxfort, Cito, Burgers, Amstel, Rival, Peugeot, Rover & Sun motoren, Griffon motoren, Peugeot motoren. Enkele jaren later neemt Michiel het Peugeot importeurschap over van Jos van der Schoot en wordt hij hoofdagent voor Nederland en Koloniën.
De foto is gemaakt op 28 juli 1906 tijdens een beurs aan het beursgebouw op het Piusplein te Tilburg. Het kenteken N-203 staat op het voorste wiel van de motor links, met daarachter Michiel de Groot. De heren met de hoeden zijn de burgemeester en wethouders van Tilburg, die de stand bezoeken van MJ de Groot Peugeot Fietsenagent Prinses Sophiastraat Tilburg.
1928. Wilhelminapark Tilburg. Demonstratierit van Eerste Tilburgsche Auto Garage MJ de Groot & Zoon. Links vertegenwoordiger de heer Wind en naast hem de heer Van den Brekel (eigenaar kenteken N-9). De beide andere heren zijn ons tot dusver onbekend. De auto's zijn vlnr Buick (N-203), Chevrolet (N-5055 en N-782) en Chevrolet chassis (N-5058). De kentekenbewijzen, welke aanwezig in ons archief, waren destijds in roestvrijstaal ingepakt en met een glas- of plexiglas plaatje ervoor.
1936. Deelname aan de Brabant Grensrit in een Studebaker met startnummer 56, deels zichtbaar naast de Chevrolet met kenteken N-5100. De man met hoed, die in het gras ligt, is Hein de Groot. (Foto: Eduard Lepelaers sr.)
1937. Aflevering van Chevrolets Chassis door Eerste Tilburgsche Auto Garage HJ de Groot aan de Cooperatieve Tilburgsche Melkinrichting, Wilhelminapark, Tilburg. De vrachtwagens moesten nog worden opgebouwd en er zaten dus nog geen stoelen in de Chevrolets. Er werden houten kistjes achter het stuur geplaatst om zo te kunnen rijden met de kale chassis.
1938. Personeel aan de Stationsstraat bij een REO truck. Tweede van rechts: Leo de Wijs. Foto: Hein de Groot sr.
1939. De Oldsmobile tijdens de mobilisatie. Links vertegenwoordiger Bum de Wijs in het midden Jan Lammers en rechts een neef van Ad de Groot (die de foto maakte).
1941. De Oldsmobile tijdens de Tweede Wereldoorlog met kenteken N-203, Eerste Tilburgsche Auto Garage M.J. de Groot & Zoon, is uitgerust met een GeBe gasgenerator aan de achterkant. Op de bumper zit de heer Isje Gallema, Directeur van de CTM, Wilhelminapark Tilburg, en op de motorkap Michel (Chell) de Groot.
1946. Buick Type 50 in een winters Tilburgsch Wandelbos.
1946. De Buick met kenteken N203 rijdt de Gotthardpas op tijdens een reis naar Locarno Zwitserland. Links uit het raam Jenny Horsten en Isje Gallema (CTM Tilburg) rechts Karel Wassing (Wassing Transport Tilburg) en Hanny de Groot. (particuliere fotocollectie).
1948. De Chevrolet staat voor het Ristorante Ospizio op de San Bernardinopas in de Zwitserse Alpen op een hoogte van 2065 meter. Deze pas behoorde tot de gevaarlijkste passen in de wereld. De weg was in die tijd nog onverhard. De San Bernardinopas was alleen in de zomer open. In 1967 wordt de San Bernardino tunnel gebouwd. Op de foto (vlnr) Elly de Groot, Isle Gallema, Hanny de Groot en Willy de Groot. (Foto Ad de Groot; particuliere fotocollectie)
Verder diverse documenten met betrekking tot dit kenteken en de voertuigen die ermee reden.
Pieter de Groot
www.eerste-tilburgsche-auto-garage.nl
www.etag-collection.nl
Foto 15
De Chevrolet tijdens een privé-rit naar Keulen in 1950.
Foto: Ad de Groot. Bron: collectie ETAG
Met dank aan Jan van Weert voor de tip
Eerste Tilburgsche Automobielen Garage M.J. de Groot & Zoon 1890-1980
1895 Michiel, zoon van Johannes, gaat werken als koperslager bij de Nederlandsche Spoorwegen Van Gend & Loos, Spoorlaan, Tilburg
1897 Naast zijn werkzaamheden bij de Nederlandse Spoorwegen begint hij een smederij - fietsenreparatie aan de Karrenstraat, Tilburg
1899 M.J. de Groot Peugeot Fietsen Agent, Prinses Sophiastraat, Tilburg, Peugeot, Rover, Victoria, Burgers, Concordia, Gemse, Oxford
1899 De Haagsche Courant meldt op 18 november 1899 dat er 68 auto's in Nedeland rijden
1900 Michiel koopt via een kennis de heer P.J. Adrian in Den Haag, zijn eerste auto, een Delahaye
1901 Handel in Automobielen en Rijwielen M.J. de Groot & Zoon - Tilburg, Prinses Sophiastraat / Willem II Straat 61, Tilburg
1902 Rijwielenfabriek M.J. de Groot, Prinses Sophiastraat, Tilburg
1902 Michiel koopt Van Gendt & Loos expeditieterreinen en opstallen gelegen tussen de Spoorlaan, Stationstraat, Langestraat
1902 Kamer van Koophandel inschrijving No: 264 Eerste Tilburgse Automobiel Garage M.J. de Groot & Zoon
1904 De eerste Amerikaanse auto's in Nederland worden door Michiel geimporteerd, een Oldsmobile en (vermoedelijk) een Buick
1905 P.J. Adrian, Haagsche Automobiel Maatschappij, stelt hem aan als vertegenwoordiger voor Tilburg en N Brabant Delahaye Automobielen
1908 Opening nieuwe rijwielen en naaimachine magazijn-winkel, Willem II Straat 1239, Tilburg. Naaimachines Pfaff, Kohler, Haid, Neu
1913 De 1e Ford in Tilburg wordt verkocht en afgeleverd op 4 februari 1913 aan de heer Jos Verbruggen voor een bedrag van fl 1.955,--
1913 Heropening garage aan de Willem II Straat 61, Tilburg, M.J. de Groot & Zoon, Delahaye Automobielen
1915 Vertegenwoordiging van Delahaye, Wolseley, Siddeley Deasy, Vauxhall, Winton
1916 Michiel neemt de 1e Chevrolet en 1e Buick in Nederland af van General Motors Nederland, zo meldt G.J. Bakels in een brief in 1939 (zie website)
1906 Hein gaat op 15 jarige leeftijd naar de Haagsche Auto & Chauffeurs school om de grondbeginselen van de automobieltechniek te leren
1911 Hein loopt stage bij Verweij & Lugard en ontvangt een getuigschrift van de heer Johan van Malzen, directeur techniek
1912 Bij Delahaye & Brennabor Automobielen en ontvangt Hein van de heer P.J. Adrian, Haagsche Automobiel Maatschappij, zijn getuigschrift
1914 Hein importeerd de eerste Apperson Jack Rabbit V8 5,5 liter in Nederland
1915 Hij levert zijn 1e verkochte Buick Touring 6-55 Special af aan de heer Van Dooren, Stationstraat, Tilburg
1917 Hein neemt van zijn vader Michiel de vertegenwoordiging over van de General Motors dealervergaderingen en is de jongste dealer/importeur
1918 M.J. de Groot & Zoon, Willem II Straat 61, verkoop Winton en Delahaye Chassis
1919 Na de eerste wereld oorlog wordt de eerste Buick in Tilburg afgeleverd aan de heer Franken
1921 Hein neemt het import- en autobedrijf van zijn vader over en heet vanaf dat moment Eerste Tilburgsche Auto Garage H.J. de Groot
1928 Chevrolets Great Run Cape Town to Stockholm via Cairo & London, Hein was medeintiator van deze unieke race
1930 Filmvertoning Chevrolets Great Run Cape Town to Stockholm via Cairo & London, Koninklijke Harmonie, Stationstraat, Tilburg
1932 Er wordt een nieuwe vrachtwagenwerkplaats en magazijnen worden gebouwd aan de Poststraat
1937 Benzinepomp wordt gebouwd aan de Bredaseweg
1939 Mobilisatie Wereld Oorlog II, garage De Groot verricht werkzaamheden voor het Nederlandse leger
1940 Nederland wordt bezet en auto's en rijdend materieel werd door de Duitsers geconfisqueerd
1947 Nieuwbouw showroom, kantoren, magazijn aan de Spoorlaan tegenover het station
1951 Beide zonen van Hein, Michel 31 jaar en Ad 29 jaar, worden officieel medeaandeelhouder in het bedrijf
1951 Michel gaat zich bezighouden met de vrachtwagenactiviteiten
1952 Overheidsopdracht "Het Marchal Plan" reparatie en restauratie achtergebleven legermaterieel 150 vrachtwagens
1963 Het vrachtwagenbedrijf wordt uitgebreidt met een motorenrevisiebedrijf
1968 Nieuwbouw vrachtwagenswerkplaats aan de Lage Witsiebaan Tilburg
1968 Nieuwbouw benzinepomp en quickservice station aan de Spoorlaan 416
1975 General Motors kondigt aan dat Vauxhall Bedford niet meer wordt geimporteerd in Nederland
1975 De oliecrisis doet geen goed aan de autoverkopen. Duurdere auto's werden door de overheid belast met de BVB "Bijzondere Verbruik Belasting", de dollar steeg verder waardoor Amerikaanse auto's bijna onverkoopbaar waren geworden.
1980 Door de economische crisis eind jaren 70 lopen de autoverkopen nog verder terug. Ondanks dat garage De Groot uitbreidde met de merken als Chrysler, Peugeot-Talbot, Hyundai diende er ingrijpend te worden gereorganiseerd. Uiteindelijk waren de marktomstandigheden voor de autoverkopen in enkel jaren verslechterd en kon men niet tijdig bijsturen op de teruglopende autoverkopen. Eerste Tilburgse Auto Garage HJ de Groot BV werd in 1980 genoodzaakt de deuren te sluiten.
1908-1980 Eerste Tilburgsche Auto Garage MJ de Groot & Zoon vertegenwoordigde de vrachtmerken Delahaye, Berliet, REO, GMC, Chevy, Bedford, Unic, OMC, Iveco, Fiat
1900-1981 Eerste Tilburgsche Automobielen Garage M.J. de Groot & Zoon later Eerste Tilburgse Auto Garage H.J. de Groot verkocht de personenwagenmerken;
Delahaye, Dion Bouton, Panhard, Chenard & Walcker, Nagant, Delage, Packard, Siddeley Deasy, Oldsmobile, Cadillac, Buick, Chevrolet, Oakland, LaSalle, Pontiac, Indian, Nash, Federal, Essex,,Corvette, Vauxhall, Chrysler, Lancia, Simca, Peugeot-Talbot, Subaru, Hyundai
Hiermee stopte de geschiedenis van één van Nederlands eerste garage bedrijven en auto-importeurs. Zie de website
www.eerste-tilburgsche-auto-garage.nl
De informatie in deze website is gebasserd op authenthieke documenten uit het familie- en zakelijke archief, 1840 - 1980, zoals foto's, invoerbewijzen, kentekens, correspondentie, administratie, verkoopboeken, krantenartikelen, nota's, etc.
Mocht u vragen of opmerkingen of aanvullende informatie hebben, dan vernemen we dat graag van u.
Met vriendelijke groet
Pieter de Groot
Bijgaand de link van de foto van de vrachtauto met het kenteken N-203:
http://www.etag-collection.nl/E_frame.html?http://www.etag-collection.n…
Hoi hoi Pieter we zijn vlak in de buurt op vakantie we hebben geen gegevens meer van jouw gr Johan en cok
@ Johan Mansier. Ik zal uw contactverzoek doorsturen naar Pieter de Groot.
In de opsomming van Pieter de Groot van 5 november 2015 staat dat de Vauxhall en Bedford vanaf 1975 niet meer geïmporteerd worden. De import van Vauxhall wordt echter pas eind 1979 gestaakt. Voor Bedford viel het doek in Nederland enkele jaren later.
Geachte heer Paul Vlemmings,
Inderdaad wordt de Import van Vauxhall pas eind 1979 definitief. En dat van Bedford wat later.
In ons archief zit correspondentie van de Vauxhall en Bedford fabrieken in Lutton, Engeland, waarin eind 1975 aan garage De Groot te kennen wordt gegeven dat Vauxhall en Bedford import gaat stoppen.
Ad en Michel de Groot hebben toen getracht, om deze reden, ook het Opel dealerschap te verkrijgen in Tilburg naast Lepelaers. Deze correspondentie heeft idd een kleine 2 jaar geduurd tot Vauxhall import werd gestopt. Echter heeft garage De Groot nooit het dealerschap van Opel, ter vervanging van deze import stop en daardoor omzet/inkomsten derving, kunnen verkrijgen naast Lepelaers.
Ook jullie, Vlemmings Opel, hebben waarschijnlijk over deze import stop gecorrespondeerd destijds.
Graag zie ik uw reactie tegemoet, mag ook telefonisch dat communiceert makkelijker.
Met vriendelijke groet
Pieter de Groot
N-203 op de foto uit 1928 lijkt mij geen Buick, maar een Pontiac
Ik zou het op grond van die foto niet durven zeggen, Henk. Wie wel?
Reageer