N-1

Uitgegeven in 1906

B.T.A.M. Vissers

Eindhoven verstrekt 1906

F.W.A.M. Vissers

Eindhoven

F.W.A.M. Vissers

Eindhoven vervallen 1945

A.C. Huijbregts

D 241 Zevenbergschen Hoek verstrekt 1945

Aanvullende informatie

Bernardinus Theodorus Antonius Maria Vissers werd geboren op 10 maart 1875 als zoon van Adrianus Simon Cornelis Vissers (1837-????) en Wilhelmina Maria van der Waarden (1844-1912). Hij was het vijfde kind van de in totaal tien van dit echtpaar. In 1901 staat hij te boek als sigarenfabrikant. In 1914 gaat het nummerbewijs N-1 over op zijn twee jaar jongere broer, Ferdinandus Wilhelmus Antonius Maria Vissers (geboren 14 maart 1877). Hij trouwde te Breda met Petronella Wilhelmina Maria Frederika de Rooij uit Den Haag en overleed in 1936 in Teteringen.

Foto 1

Hoe het nummer van Vissers naar Huijbregts ging

Daarover stuurde Rutger Booy een krantenknipsel in uit Het Parool van 26 augustus 1950.  Vissers had bij Huijbregts een 98 CC DKW motorfiets gekocht. Maar drie weken later overleed hij en zijn weduwe vroeg Huijbregts de motor weer wilde verkopen. Die vroeg toen om het nationaliteitsbewijs van de motor, maar mevrouw Vissers bracht het nummerbewijs. “Nee mevrouw," zei mijnheer Huijbrechts, “ik moet het nationaliteitsbewijs hebben". “Ach wat", antwoordde mevrouw Vissers, ”neem de hele bubs maar mee en voor de moeite van de verkoop mag u het nummer N-1 ook hebben". Het kostte een jaar en de nodige moeite, maar toen had hij N-1 op zijn naam staan. Lage nummers waren gewild en na de oorlog bood een zwarthandelaar er 10.000 gulden voor!

Huijbregts heeft het kenteken eerst op een BMW-motor met zijspan gebruikt. Ten tijde van het interview zat het op een Buick uit 1949. Het bijzondere kenteken leidde steeds tot vriendelijke reacties en soms zelfs tot een voorkeursbehandeling.

Bron: Het Parool van 26 augustus 1950 (bron: Delpher)

Foto 2

De heer Huybregts bij een Caltex-benzinepomp met zijn auto, kenteken  N-1 (een Buick) in 1955. Fotograaf: W.L. Stuifbergen. Bron: Nationaal Archief/Collectie Spaarnestad/W. L. Stuifbergen, nr. SFA001010588.

Foto's 3 en 4

Het nummer is vermoedelijk fictief, maar het staat er dan toch maar op. We schrijven 1926. De kleine Harrie Vorselaars,  net 4 jaar oud, gefotografeerd op de TWEM  (Tilburgsche Wieler- en Motorbaan) op een door zijn vader geconstrueerd motorfietsje. Harrie (overleden eind 2015)  herinnerde zich nog tot op hoge leeftijd dat je de baan bereikte via een betonnen tunneltje en dat de motoren daarin voor een hels kabaal zorgden, wat een enorme indruk op hem maakte als klein manneke. Na het poseren voor de fotograaf vroeg vader Jos of Harrie het aandurfde een rondje te rijden en Harrie durfde dat wel, dacht hij. Hij kreeg instructie van vader om voorzichtig onderin te rijden.

Na het starten op het vlakke stuk van de baan stuurde  Harrie het machientje echter naar boven, waar het publiek stond te klappen. Op het schuine deel waar  de baan een hoek had van meer dan 45 graden begon Harrie met motortje omlaag te schuiven en de mensen hielden hun hart vast, maar  hij kwam heelhuids beneden en voltooide zijn ronde onder daverend applaus van het publiek.  Het motorblokje is een Duitse GNOM.  Foto's: collectie Ad Vorselaars

Ruud van Bijnen

 

Door bezoekers

De man met de Buick is Adrianus (Janus) Huijbregts (1896-1968) garagehouder te Zevenbergschen Hoek. De foto is gemaakt voor zijn garagebedrijf aldaar.

@Hans Huijbregts. Dus misschien hebben we hier niet te maken met de eigenaar van de auto, maar met de pomphouder? Of is Janus later houder geworden van dit nummerbewijs?

Als garagehouder met een kraanwagen was hij vaak betrokken bij het bergen van voertuigen die bij ongelukken beschadigd waren. Een voertuig met dit nummer zou een ongeluk hebben gehad waarna Janus later houder van het nummerbewijs is geworden.

Dus toch de eigenaar. Dank je Hans, dit maakt het duidelijk.
Met vriendelijke groet

@Hans Huijbregts: dhr Janus Huijbrebts is als het goed is ook eigenaar geweest van deze Citroën Traction Avant Cabriolet net na de oorlog. Zie N-88077. Als ik het juist heb begrepen is de auto daarna naar de Fam. Nelemans uit Breda gegaan. Weet u misschien meer te vertellen over deze Traction die sinds 1998 in mijn bezit is? Bij voorbaat dank! aardvanboven@tele2.nl

In De Stem van 15 april 1955 (pagina 9) staat een mooi verhaal over hoe Huijbregts aan zijn kenteken N-1 is gekomen, en hoe het verkeer (vooral in België) ontzag had voor de wagen met dit kenteken. Bron: Krantenbank Zeeland.

Reageer