N-18065
H. Pijnappels
B 1 Wanroij verstrekt 1927
Aanvullende informatie
Foto 1
Harry Pijnappels op zijn BSA, c. 1935
Maria Arts-Pijnappels
Foto 2
Op de bus van Pijnappels is N-180 te lezen, de rest van de kentekenplaat valt buiten de foto. Maar N-18065 is dan het enige kenteken dat 'past'.
Voor zover ons bekend hebben er tenminste twee bussen met dit kenteken gereden:
- van 1927 tot 1933 een Chevrolet met een carrosserie van Versteegen. De capaciteit was 15 personen. De kleuren waren blauw-groen-zwart;
- van - vermoedelijk - 1938 tot 1946 een andere Chevrolet van het bouwjaar 1938 (vlootnr. 5 van Pijnappels), met een carrosserie van Van Oers. De bus had plaats voor 26 personen. Hij is in 1946 overgedaan aan Van Dongen uit Zeeland, waar hij vlootnr. 3 kreeg.
Maar of die laatste de bus op de foto is? Hij lijkt er wat modern voor.
Bron foto: collectie fam. Arts-Pijnappels, via Verdwenen bedrijven in Wanroij (uitg. Heemkundevereniging Wanrode's Heem, 2016), p. 64
Bron busgegevens: Kees van Schenk Brill
Met dank aan Frans van de Pol voor de tip.
Foto 3
De heer Schenk Brill schrijft over een bus, Chevrolet bouwjaar 1938, met ditzelfde kenteken. Het moet de bus op deze foto zijn. De heer Dries Jetten heeft in oude registers kunnen vinden dat hun bedrijf uit Gennep voor deze bus het chassis heeft geleverd voor het bedrag van NLG, 2055, =
Op de foto zien we, met zijn kleine neefje, Marinus Pijnappels. Hij zou aanvankelijk het familiebedrijf in Wanroij overnemen. Door een steeds slechter wordende gezondheid werd dit helaas geen haalbare kaart. Zijn jongste broer Harrie Pijnappels nam nu in 1946 het bedrijf over.
Maria Arts-Pijnappels
Foto 4
De eerste autobus van Pijnappels, helaas is het kenteken niet zichtbaar. Deze bus heeft dienst gedaan van 1927 tot 1933. Ook deze Chevrolet is in 1927 gekocht bij de firma Jetten in Gennep. Op de foto zien we Harrie Pijnappels, het jongetje met de krullen. Achter hem zijn moeder, Anna Pijnappels-Verbeeten. Zittend op de grond van rechts naar links zijn de broers Martien en Piet.
De carrosserie van deze bus was van Versteegen. Er konden 15 passagiers mee worden vervoerd.
Bron busgegevens: Kees van Schenk Brill
Maria Arts-Pijnappels
We zien hier Harrie Pijnappels , mijn vader , als jongeman. Hij nam in 1947 het bus-transportbedrijf over van zijn vader Hent. Zie andere kentekens. Het bedrijf heeft na de oorlog een grote groei doorgemaakt, zowel wat vrachtwagens , touringcars en beroepsvervoer naar de verschillende fabrieken in o.a. Eindhoven, Boxmeeren Rosmalen betreft. Het bedrijf werd uitgebreid met een garage en was altijd een verkooppunt van brandstof. Op deze foto zien we nog een stukje van een oude benzinepomp
Midden jaren 60 verkocht Harrie het Transportgedeelte en in 1976 de autobussen. Hiermee kwam na ruim 100 jaar een einde aan "Expediteur Pijnappels ", zoals grootvader zich noemde.
Een fijne aanvulling, Maria. bedankt!
De heer Schenk Brill schrijft over een bus, Chevrolet bouwjaar 1938 , met ditzelfde kenteken. Het moet de bus op bijgaande foto zijn. De heer Dries Jetten heeft in oude registers kunnen vinden dat hun bedrijf uit Gennep voor deze bus het chassis heeft geleverd voor het bedrag van NLG, 2055, =
Op de foto zien we, met zijn kleine neefje , Marinus Pijnappels. Hij zou aanvankelijk het familiebedrijf in Wanroij overnemen. Door een steeds slechter wordende gezondheid werd dit helaas geen haalbare kaart. Zijn jongste broer Harrie Pijnappels nam nu in 1946 het bedrijf over.
Dank voor deze uitvoerige aanvulling, Maria. Ik ben benieuwd of de deskundige bezoekers op het gebied van bussen er een Chevrolet in herkennen.
Reageer