N-11629
Wed. van Dijk
Geldrop verstrekt 1923
Dijk weduwe van
Geldrop vervallen 1950
Aanvullende informatie
Foto 1
Met het Patronaat uit Valkenswaard op reis naar Valkenburg. De bus van Van Dijk heeft een open dak en dat is een buitenkansje voor dit groepsportret.
Mogelijk is de bus een Büssing-N.A.G. uit 1935 met een carrosserie van Lemmens, die de firma in bezit heeft gehad. Die kon 29 passagiers vervoeren. Op de foto staan overigens meer dan 29 personen... [aanvulling Kees van Schenk Brill (18 feb. 2019): ook de bus lijkt groter dan voor 29 personen, dus het is onwaarschijnlijk dat het de Büssing-N.A.G. is. Als bekend is in welk jaar het uitstapje heeft plaatsgevonden valt er wellicht meer over de bus achterhalen]
Bron foto: Heemkundekring Weerderheem, Valkenswaard, Collectie Jan Swinkels, fotonummer 26354
Bron busgegevens: collectie Kees van Schenk Brill
Erwin van Oorschot
Foto's 2 en 3
Op deze foto zien we een Kromhout touringcar van fa. Jac. van Dijk uit Eindhoven. De derde foto toont hem van de voorzijde. De Kromhout zelf dateert uit 1939, maar begon zijn leven als vrachtauto en kreeg pas in 1947 een autobuscarrosserie van het Eindhovense bedrijf Lemmens. De foto's zullen dus van rond die tijd zijn.
Bron busgegevens: Kees van Schenk Brill
Bron: Eindhoven in Beeld
Foto 4
Deze foto toont de vrachtwagen, voordat hij werd omgebouwd tot bus. Hij wordt getoond in een boek over Kromhout met als omschrijving: frontstuur, type V-6B met aanhanger en het jaartal 1939.
In een uitgebreide inventarisatie van door Kromhout gebouwde trucks, trekkers en autobussen komen we die frontstuur vrachtauto van Vlisco ook tegen. Voor de liefhebber: type V 6 VB, Motor 6 LW nummer 9342, chassisnummer V 587. Geleverd op 17 oktober 1939 aan Vlisco te Helmond. En er staat een kenteken bij: N-56428. De Vlisco Kromhout is van een carrosserie voorzien door Kuster & Lemmens (Venlo/Eindhoven) in 1939.
Dat het chassis van de aanhanger ook door Kusters & Lemmens werd gemaakt is onwaarschijnlijk (carrosseriebouw is immers iets totaal anders dan chassisbouw). Mogelijk gebeurde dit ook door Kromhout. In 1939 werden er door Kromhout immers ook al eigen chassis gebouwd voor de trucks, trekkers en autobussen, dus dat ze ook aanhangers konden maken is best waarschijnlijk . De carrosserie voor die aanhanger komt dan weer wel van Kusters & Lemmens.
In 1945 wordt die Vlisco Kromhout verkocht aan Jac van Dijk. Onduidelijk is wat er tussen 1945 en 1947 mee gebeurd. Zeker is dat in 1947 die inmiddels ex Vlisco Kromhout ontmanteld is en door carrosseriebouwer Lemmens in Eindhoven wordt voorzien van een 37 persoons autobus carrosserie voor Jac van Dijk. Het chassisnummer is dan gewijzigd in TB 587. Dat wijst er op dat Kromhout bij die ombouw tot autobus betrokken is geweest.
Die carrosseriebouwer Lemmens is een voortzetting vanaf 1940 van Kusters & Lemmens (Kusters gaat verder in Venlo). En die autobus van Van Dijk krijgt kenteken N-11629 (later NB-39-92) mee.
Met dank aan Jan Bakker, Rutger Booy, Jan-Willem van der Krol en Kees van Schenk Brill
Bronnen
Martin Wallast, De Geschiedenis van Kromhout Conam.info/historie/fabrikanten
Foto: collectie Conam
Paul Vlemmings
Foto 5
John Veerkamp herkende de bus ook op de foto die we in de rubriek "Help ons" hebben staan. Achtereenvolgens staan daar bus nummer 29, N-11629, Kromhout V6VB met carrossierie Lemmens (1947), bus 38, kenteken N-83915, een Guy met carrosserie van Touw (1949) en bus 40, kenteken onbekend, een Guy Vixen met eveneens een carrosserie van Touw.
Bron foto: collectie heemkundekring Weerderheem, Valkenswaard.
Foto 5
Een groep jongens maakt met de bus een uitstapje. De priester is Jos van Herpt uit Herpt (1901-1976). Hij was pastoor-deken in Oss van 1947-1967. Ik heb de foto vooralsnog niet kunnen dateren. Jaren ’40 lijkt me wellicht mogelijk.
Bron: album fam. Van Herpt
Leo Swaans
De carrosserie was van Lemmens.
Dag Kees,
Als je schrijft - de carrosserie was van Lemmens - welke Lemmens bedoel je daar dan mee ?? Ik ben erg geinteresseerd !
Met dank,
Gerard
Dag Gerard,
Dat was de carrosseriefabriek J. Lemmens NV. Eind veertiger jaren van de vorige eeuw was die gevestigd Stuiverstraat 1, Eindhoven.
Ging later samenwerken met W. Kusters uit Venlo als Kusters & Lemmens.
Groet,
Kees vSB
Voor het leven van de autobus op foto's 2 en 3 voordat het een bus was zie kenteken N-56428.
Een correctie op mijn bericht van 19 maart 2017.
De carrosseriefabriek Lemmens in Eindhoven was oorspronkelijk een tweede fabriek van Kusters & Lemmens uit Venlo. In 1940 vond er een splitsing plaats, waarbij Venlo doorging onder de naam Kusters en Eindhoven onder de naam Lemmens.
Bedankt voor alle aanvullingen, heren. De informatie uit de reacties is verwerkt door Paul Vlemmings, zoals hierboven te zien is.
Dag Kees,
In die tijd woonden enkele van mijn Lemmens familieleden in Eindhoven maar ook andere Lemmensen. Dus was J. Lemmens familie of niet ??
Groet, Gerard
Toen Kusters & Lemmens in 1935 in Eindhoven een vestiging openden werd J.W.M. Lemmens beheerder van dit filiaal. Hij woont dan in Venlo Bij de splitsing van Kusters & Lemmens in 1940 wordt M.J.W. Lemmens genoemd als degene die in Eindhoven door gaat. Die M. Lemmens woont dan in Eindhoven. Het bedrijf wordt vanaf 1940 Eindhovense Carrosseriefabriek J. Lemmens genoemd. In 1958 wordt het bedrijf verkocht en verdwijnt de toevoeging 'J. Lemmens'.
Dag Paul Vlemmings, Reuze bedankt voor jouw details aangaande de familie Lemmens van het carrossrie bedrijf. Ik ben ook aan het zoeken geslagen en vond een Martinus Antonius Lemmens, geb. Son en Breugel 3 aug. 1922, overl. Eindhoven 16 dec. 1959, waar hij in het bevolkingsregister staat als - industrieel - echtgen.v. Petronella Wilhelmina Klerkx?? Hij was een van de twee zoons van Wilhelmus Nicolaas Lemmens ( * Escharen 1880-+ Eindhoven 1969) x Johanna van Beusekom, waaruit 2 zoons en 7 dochters. Dit echtpaar trekt eerst in 1922 van Escharen naar Son en Breugel en vervolgens in 1925 naar Eindhoven. Ik heb een prachtige foto van dit gezin uit ca. 1928 ! Groeten uit East Sussex, Gerard Lemmens
Betreft foto 1 - de Būssing N.A.G. welke wordt genoemd was de Jac. van Dijk nr 5
Het kenteken is vanaf 1927 ook voor een 14-persoons Ford gebruikt. Deze is waarschijnlijk in 1929 afgevoerd.
@ Pim Dorn. Dank voor de aanvulling. Volgens gegevens die wij van Kees van Schenk Brill kregen heeft er vóór die Ford zelfs nog een andere Ford met dit kenteken gereden, waarmee 12 personen konden worden vervoerd. Die was er in ieder gevasl in 1925 (maar misschien al vanaf 1923, het jaar dat dit nummerbewijs is afgegeven?). In 1927 werd hij vervangen door de Ford waar u op doelt.
Reageer