N-114
F. van Schaik
Rijsbergen verstrekt 1906
Aanvullende informatie
Foto 1: dit was er nog van over toen ie van de zolder werd gehaald.
Foto 2: na lang speuren in de familie-archieven heb ik deze foto gevonden van mijn opa met nog iemand (waarschijnlijk zijn zwager) en zijn nieuwe motor. Als hijzelf deze foto had kunnen vinden toen ie nog 80 was, had hij misschien nog kans gezien om de motor weer in elkaar te zetten. Hij had hem namelijk ooit uit elkaar gehaald om er een stationnaire motor van te maken voor een (molen)drijfwerk. Hij kwam uit een molenaarsfamilie en deed er buiten de grutterij ook nog een beetje aan graan en veevoer bij.
De motor zelf was niet zo'n groot succes, omdat de zuigers via drijfstang direct met het achterwiel waren gekoppeld. Een soort elastiek moest de zuigers weer terug trekken in hun "in"-positie. Dat drijfwerk zal hiermee ook wel niet gelukt zijn omdat er later een zogenaamde zuiggasmotor voor werd gebruikt.
Vele jaren later hebben wij (mijn oom Theo, mijn vader en ik) ons het hoofd gebroken om erachter te komen hoe het ding werkte. Opa van 90 wist het ook niet meer en bij gebrek aan documentatie kwamen we er niet uit. Dat gaat nu met internet een beetje beter. Enfin, hij is nu weer in oorspronkelijke staat gerestaureerd.
Frans van Schaik
Onder dit kenteken reed als laatst de motorfiets van mijn vader (joh van Schaik , zoon van Frans van Schaik). Het was een TERROT 3560 cc
Is hij wellicht met motor en al ooit op de foto gegaan?
Wel mijn opa met zijn Hildebrand&Wolfmueller echter niet mijn vader Joh. van Schaik met zijn Terrot. Hadden alle hetzelfde kenteken N-114
Misschien is het leuk om die foto van uw opa in te sturen, zodat we hem aan dit kenteken kunnen koppelen? Vriendelijke groet,
Reageer