Verdronken in de Lek

Vrachtwagen tussen wal en schip

door JP de Jong op 8 maart 2022
De vrachtwagen wordt uit de Lek getakeld (bron: De courant Het nieuws van den dag, 5 jan. 1934)
De vrachtwagen wordt uit de Lek getakeld (bron: De courant Het nieuws van den dag, 5 jan. 1934)

Er was ijsgang geweest op de Lek. Bij Culemborg was daarna niet de grote pont ingezet, maar een kleinere. Toen de 25-jarige Th. Nint [correctie: Theodorus Nent (1907-1934); zie reactie bij N-29725. Redactie] uit Eindhoven met zijn vrachtwagen de pont opreed brak de kikker, waaraan de kabel van de pont vastzat, waardoor de wagen achteruit de rivier in reed. De chauffeur wist de cabine nog te openen, maar verdronk toch. De verslaggever van Het Volk vroeg zich in zijn artikel af, waarom die kleine pont was ingezet. Hij was duidelijk ongeschikt voor dergelijk zwaar verkeer.

Bron: Het Volk, 4 jan. 1934
Bron: Het Volk, 4 jan. 1934
Bron: Centraal blad voor Israëlieten in Nederland, 20 jan. 1933
Advertentie (bron: Centraal blad voor Israëlieten in Nederland, 20 jan. 1933)

De vrachtwagen was van de Holland-Brabant Expresse. Opgericht op 17 mei 1932 te Veghel door de gebroeders Paulus van der Heyden en Adrianus van der Heyden en opgeheven in 20 maart 1969 te Eindhoven. Dat bedrijf had in januari 1934 twee kentekens.

Bronnen

De courant Het nieuws van den dag van 5 januari 1934
Het volk : dagblad voor de arbeiderspartij van 4 januari 1934
Centraal blad voor Israëlieten in Nederland van 20 januari 1933

Kentekens bij deze vraag

N-29725N-35261N-35262

Door bezoekers

Reageer