N-205
J.J.F. Schoenmakers
Uden verstrekt 1906
Mej. H.M.J. Schoenmakers
Uden
Aanvullende informatie
Foto 1
Dit is de eerste auto in de gemeente Uden [of toch niet. Zie het artikel De eerste auto in Uden. Redactie]. De wagen van het Franse merk Corre werd op 14 oktober 1901 geleverd aan Jos Schoenmakers, directeur van de Udense kunstmestfabriek. Leverancier was de zeer actieve rijwiel- en autohandelaar B.A. Jansen uit Den Bosch. De aanschafprijs bedroeg fl. 2.648,95.
Josephus Johannes Franciscus (Jos) Schoenmakers was afkomstig uit Druten. In 1882 richtte hij samen met Henricus Coenen uit Zeeland een kunstmestfabriek op. Er werd gekozen voor Uden als vestigingsplaats, omdat daar een spoorlijn was.
Zoals veel autofabrikanten begon ook Jean-Marie Corre als fietsenmaker. Het bedrijf Corre La Licorne werd opgericht in 1901 in de buurt van Parijs en is blijven bestaan tot 1947.
Bron: Collectie Jan Bakker.
Volgens de vorderingsgegevens uit de periode 1918-1930 over ter plaatse beschikbare auto's voor legerdoeleinden was de auto van H.M.J. Schoenmakers een Berliet (F), model 1914.
Jan Bakker, autohistoricus te Uden
Foto 2
In 1934 werd de auto van Schoenmakers gebruikt om pastoor Goossens in te halen in Uden.
Bron: BHIC, Fotocollectie H.A.O. Sandtmann, fotonummer UDE1343
Jan van Weert
Foto's 3 t/m 5
Op 29 juli 1924 werd dit formulier ondertekend. Daarmee inventariseerde de gemeente voor het leger, welke auto's en tractoren in aanmerking kwamen voor vordering als dat nodig zou zijn.
Henrica Maria Josephina Schoenmakers gaf haar Berliet uit 1914 op. Deze was volgens de opgave voorzien van luchtbanden en een gesloten carrosserie. Er pasten naast de chauffeur vijf passagiers in.
Op 17 oktober 1930 wordt juffrouw Schoenmakers nogmaals genoemd in een lijst van auto's die voor vordering in aanmerking komen. Een merk wordt niet vermeld, enkel dat het een personenauto is.
Bron: BHIC, archief gemeente Uden 1813-1937, inventarisnummer 2586
Het kenteken N440 is van een latere datum dan 1901. De genoemde Bossche autohandelaar Bart Jansen is de zoon van Anton Jansen en leentje Bodar, die trn huwelijk gingen in 1889 in 's-Hertogenbosch, en pas daarna vier zoons kregen. De oudste was Bart(holomeus Antonius) Jansen, die dan al op 12-jarige leeftijd een zeer actief autohandelaar zou zijn geweest.
Een broer Leo trouwde met een dochter van Kluijtmans, schoolboekenuitgerver.
De broer Lambert had een zoon Frans die ik als vakgenoot socioloog tegenkwam. Hij overleed in 2010.
D jongste zoon Jan Jansen was mijn oom uit 's-Hertogenbosch die een zich snel uitbreidend kledingmagazijn begon aan de Hoge Steenweg dat uitgroeide tot een klein kledingimperium met veertig vestigingen in Nederland. Ik kwam daar vaak, hij was een van de eerste Bossche autobezitters. Getrouwd met mijn tante Dien Teulings, geboren in 1905 als dochter van mijn opa Jos Teulings getrouwd met Adriana van Mil. De auto werd natuurlijk geleverd door het bedrijf dat door haar overgrootvader Cornelis was gesticht en dat in 1915 bekend stond als de Fa. C.A. Teulings, Fabriek van Rijtuigen en Automobiles Carrosseries, gevestigd aan het Vuchtereind tegenover de imposante windmolen. Die rijtuigfabriek was daar al zo'n tweehonderd jaar actief, en de rademakers bouwden ook het raderwerk van die molen.
Het is bekend dat daar al in 1901 de eerste carrosserieen werden gebouwd - iets wat toen in Nederland nog maatwerk was, naar de eisen en wensen van de klant. Twee broers en twee neven Teulings, waren toen nog in dit familiebedrijf acrief. Maar zij waren de laatsten. Weggevaagd door Ford c.s. Voor auto's op maat is geen toekomst meer.
herstel abuis: 1401 lees svp 1901
Toch even rechtzetten: B.A. Jansen was niet de genoemde Bartholomeus Antonius, maar Bernardus Antonius en hij leefde van 1861-1932.
Dank voor je correctie, Ruud.
In het ANWB boekje van 1 mei 1916 staat dat N-205 van J. J. F. Schoenmakers Uden is vervallen en opnieuw is uitgegeven aan Mej. H.M.J. Schoenmakers Uden.
@ Richard Enters. Bedankt voor de aanvulling. Uit bronnen uit 1924 en 1930 wisten we al dat het kenteken was overgeschreven. Nu blijkt dus dat dit voor 1916 of begin 1916 moet zijn geweest.
@ Richard Enters. Bedankt voor de aanvulling. Uit bronnen uit 1924 en 1930 wisten we al dat het kenteken was overgeschreven. Nu blijkt dus dat dit voor 1916 of begin 1916 moet zijn geweest.
Reageer